Nyitólap
KITEKINTŐ
Forr a dalom

Forr a dalom

1967-ben a Summer Of Love szellemisége hódított. Egy év sem múlott el és 1968-ban már tüntetések hulláma söpört végig a nyugati féltekén. Hogy kik mozgatták háttérből a szálakat, ma sem tudjuk, csak azt, hogy a pop/rock hírességei mindkettőt megénekelték. Az elmúlt hónapok viharos európai eseményei emlékezetünkbe idézik a két évfordulót. De hogy megismétlődnek-e a negyven évvel ezelőtt történtek, és milyen következményekkel, arra csak a jövő adja meg a választ.

1967 békésen indult. Nyár elején, június 16-18-ig rendezték a szeretet jegyében kaliforniai Montereyben azóta mérföldkőnek számító els komoly rockfesztivált. Nagyjából ezekben a napokban került a hanglemezboltokba Scott McKenzie, született Philip Blondheim lemeze is, a San Francisco (Be Sure To Wear Some Flowers In Your Hair), amely a hippi nemzedék himnusza lett. A fiatalok virágot tűztek a hajukba és a vietnámi háború elleni tüntetéseken a kivezényelt katonák puskacsövébe, virágmintás ruhákat öltöttek, színesre pingálták autóikat. A pop zene is a szeretetre helyezte a hangsúlyt, a televízió jóvoltából az akkori Nyugaton mindenki élőben láthatta a Beatles All You Need Is Love dalát, amit nem sokkal később a Rolling Stones We Love You című sikerszáma követett. Úgy tűnt, hogy erre a békés időszakra csupán egyetlen árnyék vetül; a kábítószerek korlátlan fogyasztása. Nem is tekintették igazi hippinek, illetve zenésznek, aki nem tüntetett kihívóan a marihuána és LSD fogyasztásával. A hatóság le-lecsapott a hírességekre, mint például Mick Jagger, Keith Richards, Brian Jones, Jimi Hendrix esetében, de mindenki megúszta kisebb-nagyobb pénzbüntetéssel.

Scott Mc Kenzie 2006-ban és 1967-ben

Bár az említett vietnámi háború már két éve szedte áldozatait, egyelőre semmi jel nem mutatatta, hogy alig néhány hónap múlva gyökeresen megváltozik irányában a tömegek hangulata.

A bomlás belülről indult, a hippik álszent ártatlanságát maguk a mozgalom szóvivői és szellemi irányítói tették tönkre önpusztító és deviáns életvitelükkel, köztük a korlátlan szabadságot hirdető Harvard egyetemi tanár, Timothy Leary, az író Neal Cassady és Jack Kerouac, a költő Allen Ginsberg, akik a mindennapi munkát is a szabadságjogok csorbításaként fogták fel. Liberális életfelfogásuk szerint a lelki békéhez vezető utat a szabad szerelem, a másság, azon belül a homo-, bi-, és transszexualitás iránti tolerancia révén képzelték el, ami az első komoly rést ütötte a hagyományos családközpontúságon. És persze nem feledkeztek meg a kábítószerek szabad használatának hangoztatásáról sem.

Ez a hagyományos életviteltől való teljes eltávolodás olyannyira megbukott, hogy alig egy éven belül az Amerikai Egyesült Államok lakosságának már csak mindössze 0,2 %-át tartották hippinek.

1968-ra azonban nem csak a hippik száma csökkent, a politikai helyzet is alapvetően megváltozott a világban. Az egyre jobban kiterjedő vietnámi háború és a veszteségek újabb és újabb amerikai egységek bevetését igényelték, amelyek hadrendbe állítását a Pentagon csak sorozásokkal tudta biztosítani. Miután Lyndon B. Johnson elnök kiterjesztette a szárazföldi hadműveleteket és félmillióra növelte a Vietnámban állomásozó csapatok számát - ezek vesztesége havi ezer főt tett ki -, a korai háború óta a kötelező katonáskodástól elszokott amerikai fiatalok tömegesen égették el behívóikat, szerveztek egyre jelentősebb háborúellenes tűntetéseket. "Hey, hey, LBJ, how many kids did you kill today?"- ismételgették tömegesen a White House előtt a hangoskodók.

A mozgalom Európába is átterjedt. Elsőként 1968. március 17-én London mozdult meg, és 25 ezer, más adatok szerint 100 ezer tűntető vonult Grossvenor Square-on lévő amerikai követséghez, ahol 1300, részben lovasrendőr állta útját. Az összecsapásban majd kétszáz tűntető és rendőr megsérült, háromszáz embert letartóztattak.

Mick Jagger, amint neszét vette a rendbontásnak, azonnal a helyszínre hajtatott, elvegyült a kődobálók között, egy ideig velük menetelt, majd miután sikerült feltűnést keltenie, távozott méregdrága kocsiján. Hogy még inkább előtérbe hozza magát, azonnal megírta a Street Fighting Man (Utcai harcos) című sikerdalát, ami szinte himnuszává vált az utcai megmozdulásoknak.

Alig múlt el a harci zaj brit földön, március 22-én szélsőbalos költők, zenészek és diákok mintegy 150 fős csoportja foglalta el a franciaországi Nanterre-i egyetem egyik szárnyát, kipellengérezte az osztálytársadalom visszásságait, bírálta az egyetemet ellenőrző politikai bürokráciát. Bár a rendőrség körülvette az épületet, a lázadó fiatalok ekkor még büntetlenül távozhattak. Az események ettől kezdve pörögtek viharos gyorsasággal. Április 27-én a Nanterre-i Egyetem tanulói közül letartóztatták a 23 éves Daniel Cohn-Bendit diákvezért, aminek következtében vége-hossza nem volt az egyetemeken kezdődött megmozdulásoknak. A hatóságok május 2-án a nanterre-i, majd a párizsi Sorbonne bezárásával válaszoltak, ami csak még jobban elmérgesítette a helyzetet. Utóbbinál komoly összecsapásra került sor a barikádot emelő tűntetők és a könnygázt bevető rendőrök között.
Szóbeszéd járta, hogy a gépkocsik felgyújtása és molotov koktélok hajigálása a rendőrség beépített ügynökeinek műve volt. A történet kísértetiesen hasonlít a jelenetre, amikor 2006. október 23-án a pesti Zsinagóga mellett a hatóság emberei öltöttek magukra a tüntetők által is viselt pólókat.
Miután már csaknem tízmillió munkás hagyta abba a munkát, ülősztrájkok, gyárfoglalások követték egymást, szövetségesként bekapcsolódott az ország vezető értelmisége is, Georges Pompidou bejelentette a letartóztatottak szabadon bocsátását és a Sorbonne újbóli megnyitását. Noha a tüntetők kormány- és szemléletváltást követeltek, a kommunista párt, a CGT megpróbálta csupán bérkövetelés szintjére csökkenteni a megmozdulást. Hasonló jelenségnek vagyunk tanúi napjainkban, amikor a magyar szakszervezetek a kormány távozásának sürgetése helyett csupán megélhetésjavító bértárgyalásokat erőltetnek.

De vissza 1968-hoz, amikor John Lennon sem akart lemaradni Jagger mögött és a francia események hatására megírta a Revolution című dalt a Beatles számára. Meg is kapta érte a magáét, mivel a politikus szemléletű réteg csupán egy dúsgazdag ember üres locsogását látta ebben a megnyilvánulásban.

Időközben Charles de Gaulle államelnök egy németországi katonai támaszpontra menekült, majd rádióbeszédében feloszlatta a Nemzetgyűlést és június 23-ra kitűzte az általános választásokat. Ezzel egyidejűleg felszólította a munkásokat a munka felvételére, annak megtagadása esetén a rendkívüli állapot kihirdetésével fenyegetőzött Az eseményt nem várt fordulat követte. A tűntetők máról holnapra visszatértek a munkapadokhoz, és de Gaulle pártja megerősödve került ki a júniusi választásokból. Ez a tiltakozók számára egyértelmű politikai vereséget jelentett, ráadásul a konzervatív erkölcsiséget (vallás, hazafiság, stb.) felváltotta az olyan liberális erkölcsiség, mint a szexuális szabadság miáltal Franciaország hivatalosan is magáévá tette a hippik szinte már elfeledett szellemiségének egy részét.

Amerikában nem oldódott meg a helyzet ilyen egyszerűen. A világot 1968 februárjában bejárta a kép, amint Nguyen Ngoc Loan tábornok Saigonban a fényképezőgép előtt végzett ki egy vietkong foglyot. Április 4-én Amerikában lelőtték Martin Luther King-et, amit több, mint száz városban tömegtűntetések követtek. Az erőszak nem csitult, és június 5-én már Robert Keneddy szenátort lőtték le alig néhány perccel azután, hogy megnyerte a Demokrata Párt kaliforniai előválasztását McCarthy szenátorral szemben. Augusztus 21-én a Varsói Szerződés egyesült csapatai bevonultak Csehszlovákiába és állították le Alexander Dubcek bontakozó reformjait.

Martin Luther King

A 40 évvel ezelőtt történtek elgondolkodtatók napjaink eseményeivel összevetve. Amerikában akkor még csak politikusokat lőttek le, most már diákok egymást, illetve tanáraikat szinte heti gyakorisággal, ámokfutóként jellemzett fegyveresek lődöznek az utcákon és tanintézetekben. Nálunk ugyanez az elégedetlenség egyelőre még agyonverésekben, lincselésekben nyilvánul meg.

A tengerentúlon a háborúellenes, hatalmas méretű és rendszeres békementek, diáklázadások hatására nagysikerű filmek készültek, mint az Eper és vér (Strawberry Statement) és a Zabreskie Point 1970-ben, míg a brit iskolarendszer visszásságait az If… (Ha…) mutatta be.

A hasonló belviszályokat a Bush kormányzat a terrorizmusra valló hivatkozással igyekszik távol tartani az ország határaitól, ám eredménytelenül. A new yorki ikertornyok elleni, szeptember 11-i támadásról sem sikerült bebizonyítani a mai napig, hogy az al-kaida terrortámadása volt.

A szabad szerelem minden fajtáját hirdető, anarchista, az állam legcsekélyebb a beavatkozását is elvető hippi mozgalom ma már magukat liberálisnak nevező pártok politikájaként jelenik meg. Fent említett egyik vezetőjük, Cohn-Bandit azóta az Európai Parlament képviselőjeként pedofil hajlamairól is nyíltan beszélhetett. A párizsi forrongás is időről időre megismétlődik, igaz mostanság inkább a színes bőrű bevándorlók köreiben, bár egyre gyakrabban a munkásokat kedvezőtlenül érintő nyugdíjkorhatár felemelése és a diákok lehetőségeit csökkentő intézkedések nyomán.



Led Zeppelin - 1969

Csehszlovákiában még a Varsói Szerződés csapatai csináltak "rendet", ugyanezt a feladatot most az európai közös gyorshadtest látná el.
És a zene? Nos, annak idején az eseményeket visszatükröző dalok még a sikerlistákon is megjelentek Joan Baez, Bob Dylan, Crosby, Stills, Nash and Young, Jim Morrison és a Doors tolmácsolásában. Nálunk ugyanezt a vonalat protest song néven államilag hozták létre azzal a különbséggel, hogy képviselői, így a jazzénekessé vált Berki Tamás és az íróvá fejlődött Vámos Miklós által alapított Gerilla együttes kizárólag a tengerentúli visszásságokat bírálhatta. 1968 alapvető változása talán csak az egyre erőszakosabbá váló világ hatására a durvább hangvételű heavy metal és az egyre zajosabb zenekarok, így a Black Sabbath, Deep Purple, Ten Years After, Led Zeppelin megjelenése volt. Mivel a korszak politikai lázadásai semmiféle eredményre nem vezettek, az akkori forrongásra már csak a dalok emlékeztetnek. Kérdés, hogy a világ forrónak ígérkező 2008-as évére négy évtized múlva milyen emlékekkel gondolnak a majdani kortársak?

Szakács Gábor
Magyar Demokrata 2008/12.

Nyitólap
KITEKINTŐ
Forr a dalom
Oldal tetejére