|
|
Szkíták
Budapesten
|
|
Szkíták Budapesten |
Magyarországon utoljára 1990-ben mutatták be a szkíták világát. Ezúttal a Magyar Nemzeti Múzeum saját tárgyai mellett e titokzatos nép mintegy ezerháromszáz, Németországból, Oroszországból, Ukrajnából, Romániából és Lengyelországból érkezett műkincsével várja az érdeklődőket.
Elektron
pajzsdísz, Tápiószentmárton, Kr.e.6.sz., |
Mivel a németországi
nagy tárlat után idén Ausztriában is nyílik szkíta-kimmer témájú kiállítás,
ezért a német és kazah anyag egy részét nem kaphatta meg a múzeum, ráadásul
a szentpétervári Ermitázs sem képviselteti magát. Ezzel együtt a műtárgyak
sokszínűsége, magas fokú ötvös művészete arra készteti a látogatót, hogy tisztelje
és megszeresse ezt a képeken is szép arcú, irigylésre méltó öltözetű népet.
A falakon Hérodotosz Kr.e. V. századból vett idézetei olvashatók, óriási falitérképek
segítik a leletek helyének azonosítását, filmvetítéssel idézik fel az oroszországi
Tuva Autonom Köztársaságban az Arzsán kurgán feltárását felbecsülhetetlen
értékű 9300 aranytárgyával együtt.
Pegazus
formájú rhiton, Kr.e. 5 sz., |
Az első kérdőjelek
már ekkor megfogalmazódnak a figyelmes szemlélőben. Vajon lehet-e nomádnak
nevezni az a népet, amelyik száztíz méter átmérőjű, gyeptéglákkal, agyaggal
fedett, ötezer négyzetméternyi mészkőtömbbel, óriási sztélékkel körbevett,
türk szóval kurgánnak, azaz halomsírnak nevezett fejedelmi temetkezőhelyet
épített az ukrajnai alsó Dnyeper menti Oguzban?
Szarvas
alakú botvég, Kr.e. 4. sz., Uljap, 1. kurgán, |
Lehetett-e
nomád, aki olyan apró, ám mégis élethű emberi és állati alakokkal díszített
tárgyakat készített aranyból, amelyek jóformán csak nagyítóval vehetők szemügyre?
Lehetett-e nomád, aki mindmáig csodálatra méltó, küllőkkel ellátott, tükörsimára
csiszolt bronzkerekeket, tányérokat, vázákat készített? Erre egy állandóan
vándorló, csupán állattenyésztéssel foglakozó, fejletlen műveltségű nép nem
képes.
De mit tudhatunk
a szkíták eredetéről? A kiállítás tájékoztatójában is az olvasható, hogy bizonytalan
hol alakult ki ez a nép és mi váltotta ki a Kr.e. I. évezredben elkezdődött
vándorlásukat. Fénykoruk a Kr.e. V. századra esik, amikor a görög Hérodotosz
két eredetmondájukat is megörökítette. Az egyik szerint a szkíták magukat
az ősatya Targitaus (Thargitaosz) három fiától, Lipoxaistól, Arpoxaistól és
Koloxaistól származtatták a kelta és etruszk testvérnépekkel együtt, a másikban
a görögök Herkules (Heracles) Agathyrsz, Gélon, Scythesz fiaiként bukkannak
fel.
Bronz
hydria, Ártánd, Kr.e. 6.sz., |
Herodotosz
bölcsnek nevezi a szkítákat, mert nem építettek ostromolható településeket,
ezért állandó vándorlásaik miatt támadhatatlanok. Ennek némileg ellentmond
a helyhez kötött, hosszabb ideig tartó kurgánépítésük, fejlett kézműiparuk,
ötvösségük.
Szokásaik között írja, hogy szerződéskötésükkor megsebzik magukat, vérüket
kupába csorgatják, majd borral keverik és úgy isznak belőle, ami a magyarok
későbbi vérszerződését vetíti előre.
Bennünket
különösen érdeklő kérdés, hogy rokonaink-e? Anonymus másoktól származó ismeretei
alapján Gestájában Attila említésével összefűzi a magyar és hun uralkodó nemzetséget.
Fodor István tudományos tanácsadó a kiállítás szép kivitelű könyvében erről
azt írja, hogy III. Béla király jegyzője Herodotosz görög szövegét csak latin
fordításban olvasta és azt saját elgondolása szerint kiegészítette. Mivel
Fodor István a szkítákat időben követő hunokat és avarokat sem rokonítja a
magyarsággal, a két nép között eltelt majd ezer éve miatt a hangsúlyt csupán
a kulturális hasonlóságukra helyezi. Ez utóbbi igazolására az ötvösség terén
párba állítja az ukrajnai Litoj kurgánból származó, VII. századi aranyveretet
az ezerhétszáz évvel későbbi karosi ezüstveretet. A két sólyomábrázolás hasonlósága
megdöbbentő.
Melldísz
(másolat), Kr.e. 4.sz. |
A sólyom
mellett igen gyakori szkíta szarvas és lóábrázolás is megtalálható a Kárpát-medencében,
ezek időbeni folytonossága pedig azt sugallja, mintha az időközben élt különböző
népcsoportok csupán nevükben tértek volna el egymástól, hiszen mestereik művészi
képessége, jelképeik, aranytárgyaik szinte azonos minőségi szintet képviseltek.
Az Attila korabeli nagyszentmiklósi aranykincs ivókürtje (csanak) alakjában,
kidolgozásában megegyezik a kiállításon látható, több száz évvel régebbi társával.
A szkíta ábrázolások úgynevezett pálcika emberei szintén fellelhetők a gyergyói
Tászok-tető kövein is.
Végül, de
nem utolsósorban említsük meg a szkíták írását! A kiállító terem bejárata
mellett fekvő, az oroszországi Zubovszkij Hutor mezején talált kőoszlopon
tisztán kivehetők a latin T, B és K betűknek megfelelő mintegy tíz centiméteres
ősi vésetek. Mivel ezek a jelek összevethetők az olyan szkíta leletek, mint
a Róma közeli campagnai mezőn talált háromezer éves bronz baltatok, a kazahsztáni
Isszik Kul fejedelmi sírjából előkerült kétezerhétszáz éves ezüst edény, továbbá
a nagyszentmiklósi kincs 9-es számú csészéjének rovásfelirataival, ennyi hasonlóságot
és azonosságot már nem lehet a véletlennek tulajdonítani. Ahogyan azt sem,
hogy ezeket a betűket a kárpát-medencei magyarság megszakítás nélkül mindmáig
használja. Mindehhez hozzávehetjük Kálti Márk és Thúróczy János krónikások,
Hunyadi Mátyás történetírója, Antonio Bonfini, Bocskai István történetírója,
Szamosközy István, valamint az olasz Luigi Ferdinando Marsigli tudós és hadmérnök
véleményét, amelyek szkítának nevezik ezt az írást.
A kutatásnak
tehát folytatódnia kell, ami egyszer talán elvezet oda, hogy megtudhatjuk
a szkíták titkát. Ehhez csinálhat kedvet ez a nagyszerű, május 31-ig megtekinthető
kiállítás.
Szakács
Gábor
Magyar Demokrata 2009/14
|
|
Szkíták
Budapesten
|
|
|