|  
       | 
     
       | 
     
       A Rohonczi kódex, a Felsőszemerédi és a Csíkmadarasi rovásjelek rokonsága 
     | 
     
       | 
    
|  
       A Rohonczi kódex, a Felsőszemerédi és a Csíkmadarasi rovásjelek rokonsága  | 
  
Írta: 
  Friedrich Klára 
  
A kódexet 1839-ben a rohonci 
  Batthyány kastélyban Toldy Ferenc és Nagy Károly fedezte fel, majd a Magyar 
  Tudományos Akadémia könyvtárába került. A mindmáig megfejtetlen írásról Fischer 
  Károly Antal könyvének 1992-es kiadásában olvastam, azóta is gyűjtöm róla az 
  ismereteket és ezekhez igyekszem magam is hozzátenni. 
  
Az itt következő rövid tanulmány 
  gyűjtési munkámnak csak egy kis részét tartalmazza, ez egy részeredmény, melyben 
  arra a feltételezésemre szeretném felhívni a figyelmet, hogy a Rohonczi kódex, 
  a Felsőszemerédi rovásemlék és a Csíkmadarasi rovásemlék egyes jelei rokonságban 
  állnak egymással. E két utóbbi kőbe vésett írásemlék. Mindkettőt eredetiben 
  láttam, a kódexet pedig a Magyar Tudományos Akadémia könyvtárában mikrofilmen 
  tekintettem meg. 
  
Dr. Csáky Károly ismertető 
  füzetéből megtudjuk, hogy már a 13. sz.-ban állt Felsőszemeréden egy régebbi 
  templom, mely a 15. századi átalakítások következtében "csaknem teljesen 
  elvesztette eredeti alakját." Helyén maradt viszont a régi templom 
  déli kapuzata a rovásírásos kőgerendával.
  

1. kép 
  A templomajtó felső része a felirattal 
  (Fénykép: Friedrich Klára)
  
Fehérné Walter Anna közli 
  a katolikus templom rovásemlékének fényképét, rajzait, megfejtéseit 1975-ig, 
  könyve kiadásáig. (II. kötet, 79-82. old.) Ezen közlés és a Fischer könyvében 
  látható kódex részlet alapján vettem észre a hasonlóságot. Megtudjuk, hogy Katona 
  István, a főként Felvidéken működő történetíró és kanonok 1802-ben megtekintette 
  és cirill írásnak minősítette. Rómer Flóris, a magyar régészet atyja, ezt cáfolandó, 
  még a híres szlavista Miklosich-t is megkérdezte, aki határozottan elvetette 
  a cirill írás lehetőségét, továbbá egy prágai és egy olmützi íráskutató is erre 
  az álláspontra helyezkedett. 
  

2. kép 
  Fábián János rajza 1864-ből
  
Megfejtések:
| Rómer Flóris régész (1865-ben): | 1485 JACOBO/BP/LEBANUS | 
| Püspöki Nagy Péter történész (1968-ban): | 1482 KŰRAKÓ JÁNOS MESTER | 
| Csallány Dezső régész (1968-ban): | 1482 K.I.K. JOANI MESTER | 

3. kép Püspöki Nagy Péter rajza és megfejtése
A felsőszemerédi kőfeliratnak 
  egyéb megfejtései is vannak, ezeket majd a felvidéki rovásemlékekről szóló tanulmányban 
  ismertetem. Tisztelet a megfejtőknek, de az eddigi olvasatokkal nem értek egyet. 
  Ennek oka, hogy ezeket a jeleket a Rohonci kódex betűivel rokonítom. Továbbá 
  az emlék alapos megszemlélésekor feltűnt, hogy a felirat csak a bal oldalon 
  (ha szemből nézzük) lezárt egy kiemelkedéssel a kőgerendán, a jobb oldalon pedig 
  nem. Úgy tűnik, hogy a jobb oldalon (ha szemből nézzük) levéstek egy darabot, 
  esetleg a feliratból is. Talán azt jelenti ez, hogy a 15. századi átépítésnél 
  el akarták távolítani a régi feliratot, végül mégsem tették, így ez a régi részlet 
  megmaradt. Az évszám, 1482 vagy 1487 tehát újabb, az átépítésnél készült. A 
  kőfaragó a 4. jelet (kettest vagy hetest), ügyesen az 5. jel mintájára készítette. 
  Alátámasztja ezt, hogy a helyszínen alaposan megszemlélve, de fényképen is észrevehető, 
  hogy a csavart minta az 1-4. jel alatt újabb, az 5. jeltől régibb faragású. 
  
  
Mivel az eddigi ábrákon 
  kisebb pontatlanságok vannak és nekem sem sikerült megfelelő hűséggel lerajzolnom, 
  Barta József grafikust kértem meg, hogy fényképek segítségével készítse el a 
  rajzot. 
  

4. kép 
  Barta József rajza Csáky Károly fényképe alapján
  
Az 5, 6, 7. jel összefügg, 
  hasonlóak a kódex-ben lévő leggyakrabban előforduló és többnyire együtt, hármasával 
  megjelenő betűkhöz, ahogyan az 5. kép mutatja. Az 5, 6, 7. jel mind itt kőbe 
  vésve, mind a kódexben, térdelve imádkozó emberek leegyszerűsített ábrázolásának 
  tűnik. A rovásírásban hasonló az egyik K betűhöz. 
  

5. kép 
  A Rohonci kódex jellegzetes betűi
  
Egy másik emlék is előkerült 
  1987-ben ugyanitt a templomon. A szentély tetőszerkezetének javításakor vette 
  észre Snírer János, hogy a tetején lévő fémkereszten 7 rovásjel és pontok vannak. 
  
  

6. kép 
  A szentély tetején lévő kereszt rajza 
  Csáky Károly könyvéből
  
Tipary László (költő, író, 
  helytörténész) megfejtése a kereszt feliratáról: 
  SZENTSÉGES HELY, SZERÉNY, DICSÉR E FELÍRÁS (jobbról balra olvasva).
  

7. kép 
  Tipary László rajza a kereszt jeleiről
  
Bármennyire is tömöríthető 
  összerovásokkal a rovásírás, ez túl sok szó az adott jelekhez, ennyi kiegészítéssel 
  nagyon sok egyéb mondatot is ki lehet hozni. Püspöki Nagy Péter megfejtése a 
  kereszt feliratáról: ANNO 1760
  
A kereszt mellékelt rajzán 
  látható, hogy Tipary 90 fokkal balra fordította a felülről lefelé haladó jeleket. 
  Összehasonlító ábrámon a jeleket eredeti helyzetükben mutatom.
  
Az összehasonlító ábrákhoz 
  a Rohonci kódex jeleit Némäti Kálmán füzetéből vettem. Ne feledjük, hogy a kódex 
  betűit papírra, a két templom feliratait pedig kőbe vésték. 
  

8. kép 
  A Felsőszemerédi rovásemlék 
  és a Rohonci kódex hasonló betűi
  
A kőgerenda és az ajtó fölötti 
  záróív egy ma már nem látható freskót határolt, melyről Tipary László írja: 
  "...több évtizede kék alapfestéken elszórtan aranyszínű csillagok voltak 
  láthatók. Az utóbbi egy-két évtizedben a festék lassan lepergett és előtűntek 
  egy korábbi kép- egy freskó- körvonalai. Középen egy dicsfénnyel övezett fél 
  emberalak, két oldalán egy-egy hasonló emberalak. Amennyire ez kivehető, nagyon 
  régi freskót látunk, melynek kora alighanem megegyezik a feliratéval." 
  
  
Ez pedig nagyon értékes 
  bizonyíték lehetett volna a rokonságra, ha az ábrázolások egyeznek a kódex rajzaival. 
  2014-ben a freskót teljesen lefestve találtuk. Lásd: 1. fénykép
  
A freskó helye feletti záróív 
  egy keresztben és az azt közrefogó két díszítményben folytatódik, ezek a rovásírás 
  NT jeléhez hasonlóak, ez az 1480-as években készült Nikolsburgi rovásábécében 
  is látható. (Feltételezhető jelentése "szent") 
  

9. Kép 
  A Nikolsburgi NT jel
  
A csíkmadarasi (Székelyföld) 
  katolikus templom sekrestye ajtajának kőkeretén szintén a Rohonci kódex betűivel 
  rokonítható jelek vannak. 
  

10. kép 
  A csíkmadarasi felirat rajza. 
  (Készítette: Barta József)
  
2012-ben tekintettem meg 
  a templomot, a jelekről rövid elemzést készítettem, mely honlapunkon és a Megfejtések 
  könyve c. kiadványomban jelent meg. A felsőszemerédihez hasonlóan itt is egy 
  régebbi, 15. századi templomot építettek át a 18. század végén. A régebbi templom 
  bejáratának rovásírást hordozó kőkerete az átépítéskor belülre, a sekrestyéhez 
  került, mely szerencsés megoldás az emlék védelme szempontjából. 
  

11. kép 
  A Csíkmadarasi rovásemlék 
  és a kódex hasonló betűi
  
A kódex jellegzetes ember 
  és arcábrázolásainak is találtam egy párhuzamát Pap Gábor: Jó pásztorok hagyatéka 
  c. könyvében, egy faragással és színes viasszal (spanyolozással) díszített dunántúli 
  pipán, mely a szombathelyi Smidt Múzeumban található. 
  
![]()  | 
    ![]()  | 
  
|  
       12. 
        kép   | 
     
       13. 
        kép   | 
  
A Rohonci kódex-el kapcsolatban 
  olvasható az a vélemény, hogy erősen használt állapota arra utal, gyakran forgatták, 
  olvasták, mint ahogyan az imakönyveket vagy a Bibliát szokás, tehát nem egyedi 
  darab volt. Szakács Gábor rovásírás kutató véleménye ezzel szemben az, hogy 
  a kódex a megfejtői próbálkozásoktól került ilyen rossz állapotba, hiszen többször 
  volt külföldi kutatóknál hosszabb ideig és nem tudunk róla, hogy különösebben 
  védték volna vagy biztosítást kötöttek volna rá. Egy cseh kutató például az 
  M.T.A. könyvtárában 32 oldalt kitépett belőle és ezeket a lapokat egy évre magával 
  vitte! Munkácsy Mihály nagy festőnk másfél évre vitte magával Párizsba, ahonnan 
  csak a kódex egyik alapos kutatója, Némäti Kálmán sürgetésére került vissza 
  1892-ben. Egyet értek azzal, hogy a kódex egyetlen darab, legfeljebb 1-2 másolat 
  készülhetett belőle. 
  
Összefoglalva: 
  
Feltételezésem szerint a 
  Rohonci kódex, a Felsőszemerédi rovásemlékek és a Csíkmadarasi rovásemlék összefügg, 
  rokonságban áll. Itt most még csak alaki azonosságról beszélhetünk, hangértékbeliről 
  nem. Így a Csíkmadarasi rovásemlék jeleiről készített néhány évvel ezelőtti 
  elemzésemben azért nem is adtam olvasatot, mert csak erős feltételezés szintjén 
  lehetett volna. Biztos megfejtésről csak akkor lehet szó, ha a teljes szövegben 
  ugyanannak a jelnek mindig ugyanaz a hangértéke. 
  
A felsőszemerédi és a csikmadarasi kő ajtókereteken lévő felirat üdvözlés, név vagy jelmondat lehet, mert mindkettő bejárati ajtón található. Kulcs lehetne a kódexhez, ha a két Felsőszemerédi és a Csíkmadarasi rovásemléket sikerülne megnyugtatóan megfejteni, továbbá a két templom történetét alaposan megismerni. Ez utóbbihoz azonban mindenképpen kutatói engedélyekkel rendelkező régész, történész vagy művészettörténész szakemberre van szükség.
Csak 
  ehhez a rövid tanulmányrészlethez tartozó szakirodalom: 
  
Csáky 
  Károly: Felsőszemeréd A rovásírásos emlékhely (Honismeret kiskönyvtár, 1998)
  Fehérné Walter Anna: Az ékírástól a rovásírásig (Buenos Aires, 1975)
  Farkas Anita - Szentei Anna: Kódfejtők (Magyar Demokrata, 2011 november 
  16)
  Fischer Károly Antal: A hún-magyar írás és annak fennmaradt emlékei (1889, 
  Hun-idea Kiadó, 2005)*
  *Fischer könyvének létezik egy 1992-es hasonmás kiadása is a Hétágú Síp Alapítvány 
  által. 
  Friedrich Klára: Rohonci Kódex-bevezető gondolatok (In: Megfejtések könyve, 
  2013)
  Láng Benedek: A Rohonci kód (Jaffa Kiadó, 2011)
  Mandics György: Róvott múltunk II.kötet (Arad, 2010)
  Némäti Kálmán: Rohonczi Codex Tantétel. (Budapest, 1892)
  Pap Gábor: Jó pásztorok hagyatéka (Sárosi kiadó, 2007) 
  Püspöki Nagy Péter: A felsőszemerédi rovásemlék (Magyar Nyelv, 1971/I.)
  Tipary László: Gyöngyszemek Palócországból - Felsőszemeréd és rovásírásos 
  emlékei (Madách-Posonium, 1995)
  Turán folyóirat - 2004/nov-dec. (Bárdi László, Esztergály Előd, Locsmándi 
  Miklós írása)
  Honlapunk: www.rovasirasforrai.hu
  
|  
       | 
     
       | 
     
       A Rohonczi kódex, a Felsőszemerédi és a Csíkmadarasi rovásjelek rokonsága 
     | 
     
       | 
     
       |