|  
       | 
     
       | 
     
       A Jánoshidai Tűtartó néhány megfejtése 
     | 
     
       | 
    
|  
       Friedrich Klára: A Jánoshidai Tűtartó néhány megfejtése  | 
  
Fettich Nándor régész 
  1934-ben tárta fel a jánoshidai avar temetőt, melynek 228. sírjából, női sírból 
  került elő a tűtartó. 
  
László Gyula régész-történész 
  1941-ben szorgalmazta megismertetését, de sajnos csak az 1960-as években történt 
  első közzététele. A Mandics György könyvében található összefoglaló (2011-ig) 
  olvasatomat még nem tartalmazza. 
  
  1. rajz László Gyula rajza a tűtartóról
  
Erdélyi István régész-történész 
  közlései a szakirodalom szerint 1958-ban és 1961-ben jelentek meg. Négy írásjelet 
  azonosított: b/a, s, i/i (az első i betűn két pont), 
  és z.
  
Vásáry István turkológus 
  1972-ben írt róla, rajzokat is közölt a Runiform signs on objects of the avar 
  period c. angol nyelvű írásában. (Rovás szerű jelek az avar kor tárgyain)
  
  2. rajz Vásáry István rajzai a tűtartóról
  
A rajzokat én számoztam 
  be. (F.K.)
  
Vásáry a tűtartó első oldalán 
  3 vagy 4 rovásszerű jelet (runiform signs), leegyszerűsített férfialakot, a 
  második oldalon emberalakot, a harmadik oldalon vonalas, zeg-zugos díszítést, 
  a negyedik oldalon pedig egyedül álló rovásszerű jelet állapít meg. 
  
Az első oldalt balról-jobbra 
  olvassa, az emberalak után következő jelet a székely-magyar rovásírás Z 
  betűjéhez, valamint alakilag egyező kazár jelhez hasonlítja. A második összetett 
  jel, bár lehet, hogy a hosszú vízszintes vonal nem része a betűnek, későbbi 
  sérülés. A harmadik és negyedik jel párhuzamait az Orchon-Jenyiszej-i feliratokban 
  találja meg, de említi, hogy a 4. jel a székely-magyar B-hez is hasonlít. 
  
  
A további oldalakra nem tér ki, szöveges megfejtést nem ad.
Fehérné Walter Anna 1975-ben 
  közli Csallány Dezső régész, múzeum igazgató megfejtését, aki szerint 
  ez ördögűzésre utaló sátán ábrázolás és szöveg. 
  
  3. rajz Csallány Dezső rajza
  
A négy rovásjelet balról 
  jobbra kell olvasni: Z, T, N, S. Jelentése: ZATANAS=SZATANAS=SÁTÁNÉ. 
  "Ezek a betűk amelyeket a tűtartóra karcoltak, sem türk, sem szibériai 
  kapcsolatot nem mutatnak" - írja Csallány Dezső. 
  
Fodor Ferenc megfejtése 
  Csallány Dezső rajza alapján, jobbról -balra haladva: 
  SaNiTaS. Latin szó, mely a következőket jelenti: állhatatosság, egészség, 
  okosság, higgadtság, józanság. (Fodor, 37.)
  
Harmatta János 1983-ban 
  Vásárytól némileg eltérő oldalszámozással jelenteti meg olvasatát. Az orchoni 
  és jenyiszeji betűkkel fejti meg, türk írásként, a párhuzamokat táblázatba is 
  foglalja. Az itt következő sorrendben ismerhetjük meg véleményét: 
  
1. oldal (Vásáry rajzán: 
  3.): Bekarcolt zeg-zug vonal
  3. oldal (Vásáry rajzán: 1.) olvasata: LEÁNY DICSŐSÉGE A VARRÁS 
  
  4. rajz Harmatta János rajza
  
A tűtartó további oldalain 
  Vásáry rajzához képest sok új halvány, megkopott jelet vesz észre. Ezeket is 
  bevonja a további oldalak megfejtésébe. 
  
2. oldal (Vásáry rajzán 
  is 2.): Harmatta szerint a fejet két ovális körvonal veszi körül, tehát angyal, 
  arkangyal. A halványan látható rovásjelek értelmezése: LÉGY BOLDOG NŐVÉREM 
  
  
  5. rajz Harmatta János rajza
  
4. oldal (Vásáry rajzán 
  is 4.) A halvány jelekkel kiegészített olvasat: ISTEN ANGYALA SZEREZZ NYUGODALMAS 
  LAKÓHELYET ÉS ÜDVÖSSÉGET NEKI!
  
Még mielőtt saját megfejtésemre 
  rátérnék, említenem kell a Debreczenyi Miklós nyugalmazott bíró és rovásírás 
  kutató könyvében látható két rajzot, melyek a Jánoshidai tűtartó emberalak karcolatát 
  juttatták eszembe. 
  
  6. rajz Strahlenberg rajza
  
Ezeket ő az 1709-ben orosz 
  hadifogságba került Strahlenberg Fülöp János svéd katonatiszt Das Nord und Ostliche 
  Teil von Europa und Asia c. könyvéből másolta. (Európa és Ázsia északi és 
  keleti része) Strahlenberg az Urál hegységben az Irbit folyócska mentén 
  egy 18 rőf (a magyar rőf 62,2 cm, tehát kb. 11 m magas) 4 oldalú kő oszlopra 
  bukkant, melyről vörös színű beégetett vagy festett kül. nagyságú alakokat másolt 
  le. 
  
Debreczenyi kitűnő megfejtő 
  volt és Strahlenberg másolataiban azonnal rovás betűket látott. Az itt mellékelt 
  két alak fejét rovás K betűnek értelmezte.
  
Ezzel is szeretném alátámasztani 
  következő olvasatomat. 
  
Megfejtésemet Vásáry István 
  és Harmatta János rajzai alapján készítettem. Az oldalakat Vásáry rajza alapján 
  jelölöm. 
  
Első oldal
  
Mivel a tűtartó felülről 
  lefelé lógott, az értelmezést az emberalaknál kell kezdenünk, felülről lefelé. 
  Az emberalaknak a Vinca műveltség agyagszobrocskáihoz hasonló jellegzetes háromszög 
  alakú feje van. Bár legalább 4000 év a különbség, nemzetségjelként öröklődhetett. 
  Itt példaként a Szegvár-Tűzkövesi Sarlós Istent mutatom. 
  
  7. rajz László Gyula rajza - részlet 
  
Harmatta cikkében közölt fényképen látszik, hogy nem kerek, hanem valóban háromszög forma a fej. Az emberalak rajzolata felülről lefelé összerovásként olvasható: a fej: K, a test I, a lábak S, tehát KIS. A KIS szóból következően valószínüleg gyermekről van szó.
  8. Rajz
  
Ez után vízszintesen, balról-jobbra 
  olvassuk. A következő jelcsoport összerovás: NZN (név)
  
Utána NT jel, melynek 
  értelme: SZENT (Lásd Nikolsburgi Abécé, stb.)
  
Elválasztójel következik, 
  majd: NB, a bekarcoló névjele. 
  
Tehát: KIS NZN SZENT 
  NB
  
Ha vízszintesen jobbról-balra 
  olvassuk, az első jel B vagy 10, N, R vagy elválasztó 
  vonal, NT vagy ZS és NZN összerovás. Ez után következik 
  az emberrajz. Az első két jel lehet TÍZEN értelmű is, azaz tíz ember. 
  Az első két jel még lehet BENE is, tehát név. Ilyen nevű vitéz élt később 
  Ladánybenén, sírjában rovásírásos szíjvéget is találtak. 
  
Második oldal
  
Ez egy kis gyermek ábrázolása, itt gömbölyű fejjel. Amennyiben pontos Harmatta rajza, egyet értek az angyal jelentéssel, a gyermek elhunyt és most már angyal, hiszen a néphit szerint a még bűntelen gyermekek angyalok lesznek.
Harmadik oldal
  
A zeg-zug vonal igazából 
  egy kígyó, ha pontos Vásáry István rajza. Lehetséges, hogy a kis gyermek kigyómarás 
  következtében hunyt el. 
  
Negyedik oldal
  
Összerótt NJO vagy 
  NIO. Ez névjel vagy ezekkel a betűkkel kezdődő szavak első betűi.
  
Az itt közölt betű szerinti 
  megfejtésemen túl az a véleményem, hogy az édesanya mindennapi használati tárgyára, 
  a tűtartójára karcolta a rajzokat és a szkíta-hun-avar rovásírásnak megfelelő 
  jeleket, betűket. Így 
  mindig vele van elhunyt gyermeke, kit egy kis szentnek, angyalnak tart. 
  
Másik lehetőség, amennyiben Harmatta rajza tévesnek bizonyul, tehát nincs a dicsfény a gyermek feje körül, tehát nem hunyt el, akkor a szövegnek baj elhárító jelentése van, kígyómarás ellen.
Irodalom: 
  
  Debreczenyi Miklós: Az ősmagyar írás néhány hazai és oroszországi emléke 
  (Pátria Részv. Társ., 1914)
  Erdélyi István: Új magyarországi rovásfelirat: Archaeologiai Értesítő, 
  1961, 279-280. - Erdélyi I.
  Erdélyi István: A jánoshidai avarkori temető. - Das awarenzeitliche Gräberfeld 
  von Jánoshida: Régészeti Füzetek, II. 1. Bpest 1958.
  Fehérné Walter Anna: Az ékírástól a rovásírásig (Buenos Aires, 1975) 
  1/226)
  Fodor Ferenc: A magyar rovásírás emlékei (Kézirat, 1982)
  Friedrich-Szakács: Kárpát-medencei birtoklevelünk a rovásírás (2003)
  Harmatta János: Az avarok nyelvének kérdéséhez (In: Antik tanulmányok, 
  Akadémiai Kiadó, 1983)
  Mandics György: Róvott múltunk (2010/II/329)
  Vásáry István: Runiform signs on objects of the avar period (Acta Orientalia 
  Academiae Scientiarum Hungariae (1972)
  
|  
       | 
     
       | 
     
       A Jánoshidai Tűtartó néhány megfejtése 
     | 
     
       | 
     
       |