|  
       | 
     
       | 
     
       Róva tanulni  
     | 
     
       | 
    
|  
       Róva tanulni  | 
  
Indul a tanév és vele együtt indulnak az iskolákban a rovásíró szakkörök is. Vajon szükség van-e rájuk, segítenek-e orvosolni az oktatásban oly gyakori gondokat, mint az olvasási és szövegértési nehézségek vagy a figyelem hiánya? A Demokrata gyakorló tanárok véleményét kérdezte szerte a Kárpát-Hazában.
Szakemberek évek óta keresik az okát, hogy a felvezetésben is említett nem kívánatos jelenségeket hogyan, milyen módszerrel lehetne megszüntetni, legalább is gyakoriságukat csökkenteni. Nem kevésbé aggasztó az iskolai fegyelmezetlenség, a tanárok és diáktársak elleni erőszak elharapódzása, a jövőkép hiánya, a példaképek körének leszűkülése a színészek, előadók és más hírességek ismeretére, az olvasás és egyáltalán a tanulás - ezt sokan inkább csak a megélhetés szempontjából tartják fontosnak - iránti érdektelenség. A válasz bizonyára igen szerteágazó, azonban egy bizonyos szemlélet képviselőit mintha az átlagnál sokkal kevésbé jellemeznék a fentiek. A szakmai megállapításokat a magyarországiak mellett az elcsatolt területek rovásírással több éve foglalkozó, azt szakköri szinten oktató tanároktól kaptuk. Nevüket, iskolájukat keretes mellékletünkben soroljuk fel.
  
Első és legszembetűnőbb 
  megállapításuk, hogy a rovásírással foglalkozó tanulók viselkedése megfontoltabb, 
  az iskolai ünnepélyeken, előadásokon példás magaviseletükkel, jó modorukkal 
  messze kitűnnek, társaiknál jóval türelmesebbek. Ez a napjainkban oly szokatlan 
  hozzáállás már akkor feltűnik tanáraiknak, amikor az első rovásbetűket leíratják 
  velük. Az órákon máskor tapasztalt zajongás, sugdolózás ilyenkor elcsitul, a 
  szakkör minden tagja fegyelmezetten dolgozik. Ennek magyarázatát abban látják 
  a megkérdezettek, hogy a ma még nem mindenki által ismert írás a titokzatosság 
  erejével hat, ezért is gyakori, hogy a nagyobbak már így írják naplóikat, ráadásul 
  inkább vonalas és csupán néhány esetben hajlított, nem folyóírásos, az anyanyelv 
  szerinti kiejtéssel írt betűi sokkal könnyebben begyakorolhatók, így hamarabb 
  jelentenek sikerélményt a tanuló számára. Éppen e tulajdonságánál fogva nem 
  javasolják annak az elsős, másodikos korosztálynak, amelyik még nem sajátította 
  el a latin betűk használatát.
  
Hogy az olvasási képességre 
  különösen jó hatással van, annak egyik oka, hogy a képolvasás helyett a magyar 
  hagyományok szerinti szótagoló, ritmizáló módon tanítják a kezdetben rövid szavakat, 
  az írásban elért sikerélmény pedig eleve a szöveg megértésére ösztönöz. Ennek 
  nyomán gyermekekben lévő természetes kíváncsiság úgy hajtja őket, mint felfedezőt 
  egy új földrész. Ami különösen meglepő, hogy akik már készség szinten olvassák 
  mindkét írásmódot, az azonos oldalon leírt tükörszöveg esetén szívesebben olvassák 
  a rovással írt betűket. Egyik szakkörvezetőtől kaptuk a szülői észrevételt: 
  "amióta a gyerek tanulja a rovásírást, a latin betűs olvasás is könnyebben 
  megy neki".
  
Közöttük a gyakran emlegetett 
  olvasás, helyesírás és szövegértési zavar csak elenyésző mértékben tapasztalható, 
  ellentétben a nem megfelelő oktatási módszer miatt a teljes gyermektársadalomban 
  mért 20-30 százalékkal. Bizonyíthatóan kimutatható, hogy még a diszlexia és 
  diszgráfia sem akadálya a rovásírás elsajátításának, sőt olyan tapasztalat is 
  létezik, hogy egyes esetekben bizonyos javulás is beállt a rovásírás és olvasás 
  hatására.
  A szakkör egyben ösztönző módszer is. Bárki tagja lehet, ám ha időközben a legcsekélyebb 
  mértékben is romlik iskolai átlageredménye, annak kijavításáig nem vehet részt 
  a közös munkában. Ez azonban igen ritka, hiszen a tökéletes olvasás és szövegértés 
  következtében ezek a tanulók szívesebben olvasnak, tájékozottabbak, következésképp 
  lényegesen jobb eredményeket érnek el társaiknál, sokszor az iskolák legjobbjai 
  közé tartoznak. Ami talán furcsának tűnhet, hogy ezért iskolatársaik részéről 
  igen ritka irántuk az ellenérzés, sokkal gyakrabban fordul elő, hogy éppen őket 
  kérik meg tanításra. 
  
Bizonyos elméletek szerint 
  a gyereknek játszania kell, nem pedig versenyezni. Az öldöklő, csak a győzelemért 
  meghirdetett küzdelmek valóban nem biztosítanak felhőtlen gyermekkort az ifjú 
  sportolóknak, a rovásírásversenyek azonban egészen másról szólnak és ezt a résztvevők 
  is érzik. Iskoláikban megkülönbözetett tisztelet övezi győzteseit, a többiek 
  számára pedig soha nem csalódás a győzelem hiánya, minden évben újból és újból 
  próbálkoznak. Ez a szemlélet előnyösen fogja segíteni őket az életben, ahol 
  az embert bizony gyakran érhetik kudarcok. Az egyik iskolából azt jelezték, 
  hogy bár rovásírójuk a döntőig soha nem jutott el, szakkörre mégis azért jár, 
  hogy azonos gondolkodású és érdeklődésű társaival együtt lehessen. Ez indokolhatja, 
  hogy a több iskolai foglalkozáson résztvevők is vállalják ezt az újabb önkéntes 
  elfoglaltságot. A kötődés sokszor oly erős, hogy a már középiskolássá lett tanuló 
  visszajár az általánosba, az ottani szakkörbe, ha új iskolájában arra nem talál 
  lehetőséget. 
  
Ezek a foglalkozások az 
  általános műveltséget és magyar szókincset is javítják, bővítik, hiszen a résztvevők 
  nem csupán a betűk átírásával találkoznak. Fel kell ismerniük a megadott rovásírásos 
  emlékeket - ezek elolvasása, esetleg megfejtése csábító kihívás számukra -, 
  a magyarban is használatos idegen szavakat pedig megfelelő magyar szavakkal 
  kell helyettesíteniük. Helyes és tiszta beszédüket sok közéleti ember megirigyelheti. 
  Kézügyességüket a botrarovás, gondolkodásukat az összerovás fejleszti, mondották 
  egyhangúlag a tanárok. 
  
Érdekes felmérés készült 
  az egyik iskolában. A kérdések arra vonatkoztak, hogy miként vélekedtek a rovásírásról, 
  használhatóságáról, nehézségéről azok, akik még nem hallottak róla. A 
  válaszok többsége lényegében komolytalannak tartotta az egészet. Amikor 
  ugyanezeket a kérdéseket egy év gyakorlás után feltették nekik, már nagyon jónak, 
  könnyen megtanulhatónak és hasznosnak minősítették, volt, aki lelkendezve írta 
  a kérdőívre, hogy barátokat szerzett és tudásban gyarapodott.
  
Ennek a tudásnak van egy 
  mindennél fontosabb része, amit szintén minden megkérdezett tanító hangsúlyozott. 
  A rovásíró tanulók akár otthonról hozták magukkal, akár ismereteik, tudásuk 
  bővülésének következménye, magyarságtudatuk sokkal biztosabbá vált, mint iskolatársaiké. 
  Jobban felfogják a népzene és néptánc szépségeit, vonzódnak a népi mesterségek 
  felé, alaposabban ismerik történelmünket, mondáinkat, összességében általános 
  műveltségükké vált az ősi magyar kultúra. Ennek mértéke természetesen a szakkörvezető 
  tanártól is függ, de ha az első órától tudatosítja bennük, hogy ezekre a magyar 
  értékekre büszkék lehetnek, akkor a játékos tanulástól önbecsülésük megerősítése 
  irányába viszi őket. Ennek következménye, hogy az egyik tanuló éppen a rovásírás 
  hatására választotta a történelem-régészet szakot az egyetemen. 
  
A rovásírás, amely egyszerre 
  jelent felületre írást és felületbe karcolást, vésést, azaz "rovást" 
  és mint összetett kifejezést a neves szobrász, Fadrusz János terjesztette el, 
  legfontosabb megoldandó feladata, hogy a bizonyítható emlékek alapján egységes 
  magyarázó szöveggel bekerüljön a Nemzeti Alaptantervbe. Többen is írták, hogy 
  amennyiben ilyen betűkkel is foglalkozni lehetne néhány óra keretében, azzal 
  sokkal vidámabb és élménydúsabb lenne a tanítás. Egy javaslat szerint a felsősök 
  Hon- és népismeret tantárgyához hasonlóan tanítanák az alsósoknak, hogy minden 
  diák megismerhesse. Azokban az intézményekben, ahol az iskolavezetés engedélyezte 
  a szakkörök működését, egyre gyakoribb jelenség, hogy a tanári kar több tagja 
  is megtanulja a rovásírást és mögöttes történelmi hátterét. Ők már a gyakorlatban 
  valósítják meg a pedagógusok erkölcsi kötelességét, a nemzettudat erősítését. 
  Különös jelentősége van ennek az elcsatolt területek kisebbségben élő magyarsága 
  számára, ahol az ősi magyar írás bevezetése erősíti a történelmi összetartozás 
  érzését, a magyar nyelv és irodalom hangsúlyozását. Ezt igazolja, hogy éppen 
  a Felvidéken foglalta 2009-ben a nyitrai Konstantin Filozófus Egyetem Közép-Európai 
  Tanulmányok Karán a szlovákul is megírt, Az anyanyelvet fejlesztő szabadidős 
  tevékenységek az oktatásban című kisdoktori szakdolgozatába Salgó Gabriella 
  tanárnő a rovásírás fontosságát.
  
Magyarországi fejlemény, hogy a Forrai Sándor Rovásíró Kör szervezte idei Kárpát-medencei Rovásírásverseny és Műveltségi Találkozó fővédnöki címét Hoffmann Rózsa oktatásért felelős államtitkár vállalta, a résztvevőket írásban köszöntötte. Ez az oktatás felső vezetése részéről eddig soha nem tapasztalt elismerést jelent a rovásírást önzetlenül, szinte csak magánszorgalomból, nemzetpolitikai jelentőségét felismerve, ám pártpolitikától mentesen terjesztő tanárok, szülők, szakkörök és persze tanulók számára. És természetesen megilleti mindazokat is, akik az ősi magyar írás megőrzésével a múltban dolgoztak a nemzet jövőjéért.
Szakács Gábor
  
Az összeállítás az alábbi tanárok szakvéleménye alapján készült:
Bothné Kósa Erika: Zrínyi Miklós Általános Iskola, Budapest, XVII. ker. A budapesti elődöntők szervezője.
Dorosmai Erzsébet: Berzsenyi Dániel Evangélikus Gimnázium - Sopron A soproni elődöntő társszervezője.
Farkas Aladár: Zimmethausen Iskolaközpont - Borszék (Gyergyó)
Fodor Éva: Jovan Z. Zmaj Általános Iskola - Magyarkanizsa (Délvidék) A délvidéki verseny szervezőjének munkatársa.
Friedrich Klára: Budapest, a Rovásírás tankönyv és szakköri ötlettár szerzője
Hegyi Károlyné: Budapest
Koprivanacz Istvánné: Sükösd-Érsekcsanád ÁMK Sükösdi Általános Iskolája A sükösdi elődöntők szervezője.
Perpauer Attila: Stevan Sremac Általános Iskola - Zenta (Délvidék) A délvidéki versenyek szervezőjének munkatársa.
Salgó Gabriella: Majthényi Adolf Alapiskola - Udvard (Felvidék)
Tiszáné Bencsik Mária: Petőfi Sándor Általános Iskola - Mór A móri és a magyarországi elődöntők társszervezője.
"Ezen betűket bárki igen rövid idő alatt, igen könnyen...nagyobb fáradság nélkül megtanulhatja. Miért is ezen betűket nem csak arra tartom érdemeseknek, hogy minden iskolában tanítsák és a gyermekekbe csepegtessék, hanem arra is, hogy minden rendű honfitársunk, gyermekek, öregek, férfiak, asszonyok, nemesek és parasztok, egy szóval: mindazok, kik azt akarják, hogy magyarnak neveztessenek, tanulják meg"
Baranyai Decsi János (1560-1601), a Marosvásárhelyi Református Főiskola tanára
Magyar Demokrata 2011/37
|  
       | 
     
       | 
     
       Róva tanulni  
     | 
     
       | 
     
       |