|  
       | 
     
       | 
     
       Újabb 
        rovásírásos korong Tatárlakán és egy ráadás... 
     | 
     
       | 
    
|  
       Újabb rovásírásos korong Tatárlakán és egy ráadás...  | 
  
Írta és az angol szöveget fordította: Friedrich Klára
  Sajnos idén, 2020-ban a vírus járvány miatt kialakult helyzet vesztesei közé 
  tartozik két nagyon fontos magyar ügy is: 
  
Az egyik a 
  100 éve történt kegyetlen trianoni diktátumra való figyelem felhívás. Rendezvények, 
  megemlékezések, tanácskozások maradnak el és ezek 2021-ben ugyanazzal a hatásfokkal 
  már nem pótolhatók. 
  
A másik nagy 
  vesztes a székely-magyar rovásírás. Fontos rovásírás versenyeket nem tudtak 
  megtartani Budapesten, Felvidéken, Erdélyben, amelyekre egy év óta készültek 
  a gyerekek és oktatóik. 
  
A jó hír, hogy 
  előkerült egy újabb rovásírásos korong és egy csont függő Tatárlakán, erről 
  szeretnék itt röviden beszámolni. 
  
  
A 
  2014-ben előkerült újabb korongról
  
2019-ben ismét kiállították 
  az eredeti Tatárlakai táblákat a kolozsvári Erdélyi Nemzeti Történeti Múzeumban 
  és ennek köszönhetően értesültem arról, hogy 2014-ben Tatárlaka egy másik területén 
  újabb írásos korongra bukkant egy román régész, Sabin Adrian Luca. 
  
Írásának címe: Prehistoric 
  Signs and Symbols from Transylvania (1)."The Secret Tablet" the Neolithic 
  and Aeneolithic Archaeological Settlement from Tărtăria - Gura Luncii (Alba 
  County)... Őskori jelek és jelképek Erdélyből. A rejtélyes tábla. Kőkori 
  és kőrézkori telep Tatárlaka Gura Luncii nevű részén. (Fehér megye)...
  
Az új korongról magyarul 
  még nem jelent meg tájékoztatás, az itt következőket a régész angol nyelvű tanulmányaiból 
  fordítottam, kiegészítve saját véleményemmel. 
  
Az újabb feltárás során 
  nagy kőkori lakóterület került elő. Sok tárgyat gyűjtöttek a régészek, csont 
  eszközök, edény cserepek - Torma Zsófia gyűjtéséhez hasonlók, 5-6 cm. magas 
  agyag szobrocskák, alabástrom töredékek, csont tűk, 6-7 cm. magas talpas pohárkák, 
  csont palántázók, csont fúrók, lyukasztók, lapátkák. Ezek ugyanabba a régészeti 
  korba tartoznak, mint az 1961-es ásatás leletei és Torma Zsófia gyűjteménye: 
  tehát 5500 és 7500 év közöttiek. Sabin Adrian Luca Tordoson is ásatott, ahol 
  kb. 140 évvel ezelőtt Torma Zsófia, de nem említi a magyar régésznő nevét.
  
Idézet a feltáró régésztől: 
  "Tatárlaka Gura Luncii nevű területén 2014-ben kezdődött leletmentő 
  feltárások egy szent jeleket hordozó tábla felfedezését eredményezték, amely 
  jelképeiben majdnem tökéletes analógiákat mutat a kerek tatárlakai táblával." 
  (Tehát az 1961-es ásatáson előkerült koronggal.)
  
A Gura Luncii román kifejezés 
  jelentése: a "rét szája". Az 1961-es feltárás a Groapa Luncii nevű 
  területen zajlott, ennek jelentése: a "rét gödre". 
  
Az új korong 3 
  cm. átmérőjű, kiégetetlen, de valamilyen hőforrás közelében szárították. A felületén 
  tudatosan készített jelek vannak, tehát nem készítés közbeni véletlen karcolatok. 
  Nem sírban, hanem egy tell-ben, telephalomban került elő. 
   

A korong 
  és a függő képe S. A. Luca tanulmányából származik
  
Az ábrán a 
  korong felső képének elején és hátoldalán az jelenik meg, ami természetes fénynél 
  látható. Az alsó változat különböző fényképészi megvilágítások és számítógépes 
  színezés eredménye, jobban kiemeli a jelek sokaságát. 
  
A 
  régész, Sabin Adrian Luca véleménye a jelekről, tömörítve: 
  
"A 
  korong első oldalán nagyon finom bevésések vannak, talán azért, hogy elrejtsék 
  jelentésüket, mert ez egy titkos mondanivaló része. Szent jel, titkos kommunikáció. 
  Ujjlenyomatok is láthatók rajta, a készítés pillanataiból. Továbbá rövid vonalak, 
  szétszórt V formák. A középtájon két hosszabb vonás kb. 45 fokos szög 
  alakban elrendezve, a jobb oldalitól 5 befelé tartó véset indul, a bal oldali 
  folytatódik 4 vonalban, az egyik V alakban elrendezve." 
  
"A 
  hátoldalán rövid vonalakból álló jelek, látszólag rendezetlenül, nyilvánvalóan 
  szimbolikus, jelképes mondanivalóval. A felszínén, a még lágy nedves állapotban 
  rajta maradt ujjlenyomatok. Rövid vonalak, pontok, V jelek láthatók. 
  Két jelnél másodlagos értelmezésként ember ábrázolás is lehetséges." 
  
"Nyilvánvaló, 
  hogy nyakban hordták, hasonló korból származó szobrocskákon is vannak ilyen 
  ábrázolások."
  
A régész hangértéket 
  nem ad a jeleknek, ebből arra következtetek, hogy jelképeknek (szimbólumoknak) 
  vagy szójeleknek (logogrammáknak) tartja őket, tehát nem betűknek. A jelek összehasonlításánál 
  a régi európai írásokat (Old Europe script), az Égei tengeri írás egy változatát 
  (Lineáris A.) és a Duna menti területek jeleit említi. A napjainkban székely-magyarnak 
  nevezett rovásírásról nem ejt szót. 
  
Saját 
  véleményem: 
  
Összehasonlítva 
  az 1961-es koronggal, látjuk, hogy az egy megtervezett, rendezett műalkotás. 
  A 2014-es korongról, hiányzik a rendezettség, bár ez a fontosságából 
  nem sokat von le. 
  
1961-es 
  korong: 6.6 cm. átmérőjű. Egy lyuk van rajta a felfűzéshez, egyik oldalán 
  vannak jelek, üres a másik oldala, sírban találták
  
2014-es 
  korong: 3 cm. átmérőjű. Két lyuk van rajta, két oldalán vannak a jelek, 
  nem sírban, hanem lakóterületen találták. 
  
A felfűzésre 
  szolgáló, szem szerű két lyuk miatt arc ábrázolásnak tűnik, talán a korong kb. 
  7000 évvel ezelőtti készítőjének is ez volt a szándéka. A jeleket itt az 
  erős fényben készített, alsó változat szerint elemeztem. 
   
2014-es korong, első oldal: A jobb "szeme" felett (a képen a korong bal oldalán) SZ vagy 1-es számjegy és N betűk. Jobb szeme alatt az 1961-es korongon is meglévő, rovás ötöshöz hasonló jel. A két szeme alatt középen egy nagy SZ vagy 1-es számjegy, de mivel eléggé dőlt, lehet rovás R is, mint a Botnaptáron. Az elszórt, függőleges vagy vízszintes vonalkák, pontok lehetnek díszítések is.
Bal "szeme" és a három pont alatt (a képen a korong jobb oldalán) az eső, a könnyek, vagy a fésű jele, ez utóbbi "asszony"-t jelent. Lehet számjegy is, négy vonal felül áthúzva, ez szerintem ötven. Fésű szerű jel van az 1961-es korongon is. Látható még rovás T és egy kis háromszög, ez lehet rovás K is, vannak rá későbbi példáink, pl. a Deszki és a Ladánybenei Gyűrűn.
2014-es korong, hátsó 
  oldal: Ha igaza van a régésznek, hogy a korong értelme a "Szent 
  jel, titkos kommunikáció", akkor ez szerintem a hátsó oldalon jelenik 
  meg. A befelé fordított oldal a "titkos" oldal. Rögtön szembe tűnik 
  egy rovás aK, sajnos azonban bizonytalan, mert kinagyítva lehet 
  egymás mellé került rovás ötös és egy ferde vonal (ilyen szár nélküli a Botnaptár 
   R-je). Továbbá C, Ö (vagy SZ, 
   N), látható. 
  
A 
  címben ígért ráadás: a csontlemezből készült függő rovásbetűi 
  
Az ábrán alul látható. 
  
Az ásatás során előkerült 
  többi leletet Sabin Adrian Luca a Tartaria Rediviva (Tatárlaka újjáéledése) 
  című tanulmányában mutatja be. Közöttük van egy 3 cm. hosszú, csontból készült 
  függő is. A régész véleménye tömörítve: "A karcolt, kifinomult vonalakból 
  álló díszítés a Vinca kultúra kerámia díszítési stílusában készült... van néhány 
  be nem fejezett, különböző átlyukasztási állapotban lévő lyuk rajta. Ez azt 
  jelenti, hogy vagy nem volt befejezve, vagy újra használásra volt előkészítve." 
  
  
A régész tehát csak díszítésnek 
  értelmezi a függő karcolatait, jómagam azonban a magyar rovásírás öt vagy hét 
  betűjét látom rajta. Jobbról-balra haladva: A nagy kerek lyuk mellett lévő két 
  véset lehet díszítés vagy két N. Utána B, NTN 
  összerovás és egy SZ. Erre az SZ betűre később, 
  nem a készítéssel egy időben karcoltak merőlegesen egy T betűt. 
  Tehát nem vésés, csak karcolás. Az összerovás bal oldali tagja lehet egy R 
  is, a Marsigli féle botnaptáron is ilyen szár nélküli R-ek vannak. 
  Ebben az esetben jobbról-balra: N, N, B, 
   NTR összerovás és SZ a karcolt T-vel. 
  Ennek a jobbról-balra haladó olvasatnak a gyengéje, hogy az N 
  betűk fordítva állnak. 
  
Ha balról jobbra haladunk, 
  akkor egy szót is ki tudunk hozni belőle: SZ, N, T, N, B, N, N. 
  Tehát SZeNT N. B. N. N. (az N. B. itt valószínűleg 
  nem a Nemzeti Bajnokságot jelenti). Amennyiben az összerovás bal oldali tagja 
   R, akkor SZeReT N. B. N. N. Itt meg az a gyengéje 
  az olvasatomnak, hogy a T betű szerint jobbról-balra kell haladnunk, 
  nem balról jobbra. 
  
2-3 tárgyon még vannak betűként 
  is értelmezhető vésetek, ezekre később térek vissza, egy bővebb írásban. 
  
A jelek párhuzamai megtalálhatók 
  Torma Zsófia (a világ legelső régésznője), Marija Gimbutas (litván-amerikai 
  régésznő), Makkay János régész és Shan M.M. Winn kanadai kutató kőkori jelgyűjteményeiben, 
  a Tászok-tetői jelek között, több Kárpát-medencén kívüli kőkori jelgyűjteményben 
  és természetesen a későbbi korokban előkerült hiteles rovásemlékeinkben. 
  
Összegzés:
  
A korongon és a függőn a 
  Tordos-Vinca műveltség írásjegyei közül látható néhány. Ezek lehetnek szavakat 
  alkotó betűk vagy szójelek, de szerintem nagy valószínűséggel jelentésfelidéző 
  betűk. Ez utóbbi esetben a felidézendő szónak csak első betűjét tüntetik 
  fel az íráshordozón. Ez hasonlít az akrofóniára, és a szóírásra (logográfia), 
  de nem ugyanaz. 
  
A Tordos-Vinca műveltség 
  írásjegyeit napjainkban is használjuk és székely-magyar rovásírásnak nevezzük. 
  Ezért a korong és a függő fontos lelet számunkra, mint a magyarság őseinek írásemléke. 
  Egyúttal a Kárpát-medencei őshazának is újabb bizonyítéka, mert e jelek tagadhatatlan 
  folytonossága a Kárpát-medencében, ezen írást használó nép, tehát a magyarság 
  folytonosságát is jelenti. 
  
Bár a régész nem hozza kapcsolatba 
  a korongot és a függőt a magyarsággal és a székely-magyar rovásírással, mégis 
  köszönettel tartozunk, amiért egy sikeres, gazdag feltárás során felszínre hozta 
  ezeket a kőkori tárgyakat. 
  
A Tisztelt Rovásírókat bíztatom 
  a jelek további értelmezésére. 
  
A román szövegek fordításánál 
  köszönöm Ballán Mária segítségét. 
  
Olvasható itt is:
  http://magyarrovas.hu/ujabb-rovasirasos-korong-tatarlakan-es-egy-raadas/
  https://demokrata.hu/blog/ujabb-rovasirasos-korong-tatarlakan-es-egy-raadas-280972/
Források 
  a 2014-es leletről: 
  
- Luca, Sabin Adrian (2015): https://www.academia.edu/16256815/Sabin_Adrian_LUCA_Florentina_M%C4%82RCU%C8%9AI_Prehistoric_Signs_and_Symbols_from_Transylvania_1_._The_Secret_Tablet_._The_Neolithic_and_Aeneolithic_Archaeological_Settlement_from_T%C4%83rt%C4%83ria-Gura_Luncii_Alba_County
-Luca, Sabin Adrian (2016):
  https://www.academia.edu/25014199/Sabin_Adrian_LUCA_T%C4%82RT%C4%82RIA_REDIVIVA
  
|  
       | 
     
       | 
     
       Újabb  rovásírásos  korong  Tatárlakán  és egy  ráadás... 
     | 
     
       | 
     
       |