|
|
Székelyföld örök
|
|
Székelyföld örök Tászok-tető: mint székely jogalap a rovásírásos helységnév táblákhoz |
A prefektus meghátrált a rovásírásos helységtáblák ügyében
Napoleon kérdésére, hogy miként győzheti le a magyarokat, tanácsadója, Talleyrand azt javasolta a Győr melletti ütközet előtt, hogy vegye el a múltjukat és azt tehet velük, amit csak akar. A Székely Nemzeti Tanács épp ennek ellenkezőjét cselekszi, amikor nemzeti jelképeik és hagyományaik, így a rovásírás visszahozatalát javasolja a közéletbe.
Mielőtt a fejleményeket
részleteznénk, először lássuk, mire is alapozhatják a székelyek a településnevek
rovásírással történő megjelenítését. Hivatkozhatnánk akár Torma Zsófia 1875-ben
Tordoson talált 10 ezer körüli rovásjeles cseréptöredékére, a több mint nyolcezer
éves tatárlakai korongra, az erdélyi templomok vakolata alól előbukkanó rovásjelekre,
Bocskai István fejedelem rovásíró történetírójára, Szamosközi Istvánra, a gyergyószentmiklósi
Bethlen Gábor szobor "Erdély fejedelme én vagyok..." kezdetű
rovásfeliratára, ezúttal mégis Erdély egy mindmáig rejtélyes szegletét hívjuk
segítségül. Az egykoron Csík, a trianoni döntés óta Hargita néven létrehozott
vármegyében, a Gyergyói - havasokban, a Borszék - Salamás - Orotva települések
gyűrűjében 1313 méter magasan található a Tászok-tetői fennsík.
Először 1913 áprilisában
a Pesti Hírlap tudósított az innét nem messze, egy Gyergyó-Ditró közeli patakmederben
talált írásos kőről. Sajnos az elterjedt feltételezés, mely szerint alatta Attila
sírja található, odavonzott egy kincsvadász kereskedőt, aki nyereségvágyból
felrobbantatta.
Kémenes Antal gimnáziumi
tanár közvetlenül Tászok-tetőt kereste fel, ahol nyolc vésetes követ rajzolt
le. Ezek legnagyobbika az egy métert is meghaladta, és amelyeket a helybeliek
elmondása szerint kincskeresők fordították ki a földből. A rajtuk lévő jeleket
a tanár a székely rovásírással azonosította.
A Pesti Hírlap cikke nyomán Dr. Kovács István, az Erdélyi Nemzeti Múzeum régésze 1913. augusztus 4-én járt munkatársaival Ditróban. Innen a Halaság patak mentén a borszéki úton jutott el a Tászok hegygerincre, ahol az út két oldalán 11 feliratos kőről számolt be, tájékozódási pontként megadta a közelben lévő Tolvajok kútja elnevezésű bővizű forrást. A köveket andezitként határozta meg, amelyek csak különlegesen kemény szerszámmal véshetők és hasonlóan kemény kvarccal karcolhatók, így szó nem lehetett véletlenül arra járó, unalmában jeleket kapargató személyről.
Már csak azért sem, mert
a régész rendkívül alapos összehasonlító leírást készített a kövek azonosítható
jeleinek a világ más tájain található előfordulásairól.
Ezt követően több szakember
is véleményezte a leleteket. Volt, aki hun temetőt jelölő hun írásnak tekintette,
hiszen a ditrói lakosság ember emlékezet óta tudott az írásos kövekről, míg
Barátosi Lénárth Lajos az Orkhon és Jenyiszej vidéki betűkkel állapította meg
azonosságukat. A Magyarországhoz visszacsatolt területen 1943-ban már csupán
két óriási kőről tesz említést Orbán Árpád tanító és szállíttatott ökrös szekéren
a Gyergyóhodosi Állami Népiskola udvarára, ezek azonban csak az 1962-ben kerültek
Tarisznyás Márton néprajztudósnak köszönhetően a később róla elnevezett gyergyószentmiklósi
múzeumba.
Dr. Kovács István szerint
a fennsíkon össze-vissza heverő kőtömbök egykoron meghatározott rendben sorakozhattak,
ami összefüggést sejtet más neolitikus megalitokkal. Például a bretagne-i Carnac
város közeli több száz menhirrel, amelyek az Atlanti-óceánba vezetnek, majd
egy közeli szigeten folytatódnak. Sajnálatos, hogy Tászok-tető hasonló jelentősége
eddig elkerülte a világ figyelmét. De lássuk, maradt-e még ott valami látnivaló
az elmúlt száz év folyamatos pusztítása után!
Mivel Farkas Aladár borszéki
tanár, helytörténész, önkormányzati képviselő még néhány évvel ezelőtt is talált
itt rovásjeles követ, az utóbbi években Tászok-tető történetét legátfogóbban
összefoglaló Friedrich Klára rovásíráskutatóval hármasban indultunk terepszemlére.
A Borszékről odavezető 14 kilométeres, rönkszállító gépjárművek által tönkretett
hegyi utat csak a helybéli Siklódi Sándor terepjárójával tudtuk megtenni, aki
figyelmeztetett a meleg időjárás következtében a fennsík kövei között elszaporodott
viperákra. Szerencsére eggyel sem találkoztunk, annál is inkább, mert figyelmünket
helyettük a fennsíkot a gyalogút mentén átszelő magas feszültségű távvezeték
egyik oszlopa tövénél lévő számtalan kisebb-nagyobb andezit tömb kötötte le.
Először Farkas Aladár felfedezését ellenőriztük, majd a mintegy 50 méter átmérőjű
kőtengerben kutattunk további jelek után. Nemhiába. Egymás után bukkantunk rá
több egyértelműen rovásjeles tömbre, amelyek bekarcolása a már fentebb leírtak
miatt nem kis feladat elé állították készítőiket. Különösen feltűnő volt, hogy
egyik-másiknak oldala szabályos egyenességet mutatott, megint másokon tálca
szerű mélyedés utalt emberi kéz nyomára. A tömbök a fennsíkon sehol másutt nem
fellelhető kupacából arra következtettünk, hogy szándékosan hordták őket egybe,
talán éppen az átvezető út két oldaláról, ahol a carnaci menhirekhez hasonló
rendben állhattak. A helyenként mohával borított köveken fekete égési nyomok
is előfordulnak, ami igazolni látszik a két leginkább elterjedt feltételezést:
a kincskeresők robbantásos beavatkozását, illetve a székelyek múltjához köthető
emlékek a román hatalom által hasonló módszerrel történt elpusztítását.
Mivel a leírások nem egyértelműen
utaltak a kövek helyszínére, további jelek után kutattunk a környéken. Ennek
során bukdácsoltunk le a fennsík lábánál lévő forráshoz, amelynek hűs vizével
olthattuk a negyven fokos, párás hőségben egyre fokozódó szomjúságunkat. Farkas
Aladár csak ezt követőn kérdezett rá a közeli esztena udvarán bámészkodó román
pásztoroktól a forrás nevére. Tolvajok kútja - jött a felelet. Itt vagyunk tehát,
ahol 97 évvel ezelőtt Dr. Kovács István még 11 álló helyzetű, rovásjeles sziklát
talált az út két oldalán, és amelyekből napjainkra csak szétrobbantott kőtömbök
maradtak, még így is ősi idők tanújaként. Ezek közül néhány kisebbet bizonyítékként
magunkkal cipelve hét kilométert gyalogoltunk az erdőn át medvék közelségét
jelző friss ürülékeket kerülgetve a legközelebbi fatelepig, ahonnan rönkszállító
vitt tovább Borszékre.
Ha a székelység ember emlékezet
óta ismerte és tisztelte ezeket a rovásjeles sziklákat, vajon megvonhatja-e
bármely hatalom ezen írás használatának jogosságát ugyanattól a néptől, amelyik
ma is ugyanitt él? A történetet a Gyergyócsomafalván élő Borsos Géza, a Székely
Nemzeti Tanács (SZNT) alelnöke meséli el.
- A Magyarok Világszövetsége
(MVSZ) 2003-ban Székelyföldi Konferencia sorozatot szervezett Quo vadis Székelyföld?
címmel. Az ennek záródokumentumába foglaltakat vette át a szerveződő SZNT. Az
idén Pünkösdkor Székelyföldön tartott MVSZ küldöttgyűlés "Székelyföld örök"
jelmondatát már az MVSZ és a Mi Vagyunk a Nép mozgalom közösen adtuk, egyben
emléklapot és székely nemzeti zászlót azoknak az önkormányzatoknak, tisztségviselőknek
és egyéneknek, akik sokat tettek azért, hogy a székely jelképek használata és
vele a rovásírás elterjedjen, továbbá kiteszik az önkormányzat épületére a székely
nemzeti lobogót - tájékoztat az alelnök.
Abból indultak ki, hogy
autonómiát és önrendelkezést csak olyan közösség követelhet magának, amely ismeri
értékeit, azokat ápolja, őrzi és értük áldozatra is képes. A mozgalom kiterjeszthető
Magyarországra, így ott is kaphatnak székely díszzászlót és emléklapot, akik
vállalják a feladatot.
A hatalom nem hagyta ennyiben a dolgot. Amikor az MVSZ idei csomafalvi küldöttgyűlésén
Patrubány Miklós megdicsérte azokat a településeket, amelyek eleget tettek a
felhívásnak, a Göndul nevű újság egyik magyar (?!) tudósítója, Kovács Anna,
hívta fel a figyelmet, hogy veszélyes dolgok indulhatnak el. A prefektus ezt
követően szólította fel a polgármestert a rovásfeliratos tábla levételére, amire
két választ is kapott. Először a polgármester kijelentette, hogy amennyiben
nem tetszik neki, jöjjön a helyszínre és intézkedjen, majd írásban meg is magyarázta
neki, hogy nem háromnyelvű tábláról, hanem két betűtípusról van szó és különben
sincs olyan törvény, amely tiltaná a rovásfeliratos táblák használatát. Erre
azóta sem kapott választ a prefektustól, így a dolog nyugvópontra jutott.
Borsos Géza szerint a mozgalom
kedvező hatásai már érződnek. Hol van az idő, amikor négy évvel ezelőtt a rovásírás
újbóli használatának felvetésére azt a választ kapta, hogy a székelység ne tegye
nevetségessé magát ezzel a kezdetleges írással! Egyre több a rovásfeliratos
póló, használati tárgy, cég, a cserkészek és iskolás fiatalok tömegesen sajátítják
el őseik írását, történeti táborokban tanulják, versenyeken vesznek részt. Még
az a furcsaság is megtörtént, hogy a nevüket egyébként románul író csángó gyerekek
azt is átírták rovásra, amit azon nyomban elküldtek a prefektusnak is.
- A hétköznapok román embere nem foglalkozik a kérdéssel, a kezdeti tiltás csak
a politika szintjén jelent meg, mert olyan sajátos nemzeti azonosságtudatot
hordoz, amit nem tudott hová tenni. A megkopott székely önbecsülés ilyetén helyreállítására
igen nagy szükség volt és a legjobb pillanatban jött. Hatására megmozdult valami
a székely emberben, hogy nem szükségszerű elfogadni a jelenlegi gyarmati helyzetet,
a másodrangúságot - jelenti ki Borsos Géza.
Borsos
Géza és Farkas Aladár
És nem túlzott. Ugyanis
megfelelő nemzettudat esetén, amint azt a száz évvel ezelőtti szépségét nyomaiban
ma is őrző fürdővárost, Borszéket bemutató Farkas Aladár elmondta, nem fordulhatott
volna elő, hogy a messze földön híres gyógyvizet palackozó üzemet utolsó magyar
igazgatója átjátssza a román államnak. Ennek következtében hiába lakják 80 százalékban
magyarok a települést, már az üzem új román vezetése szabja meg, hogy rendezvény
támogatási keretéből kiket hív meg a kulturális napokra, a 11 helyi képviselőből
9 az ő alkalmazottja és ezzel lényegében kezében tartja a település irányítását.
Székelyföld, több évtizedes mély álomból ébredezik. Már nem törődik az olyan hangokkal, amelyek azt suttogják, hogy nincs még itt az ideje a rovásírás újbóli használatának. Borsos Géza, Farkas Aladár, felnőtt és ifjú társaik ismerik a Tászok-tetői rovásjeles kövek ősi üzenetét:
"Gyertek, ismerjetek meg, legyetek büszkék ránk! Mi mindig itt voltunk veletek, a ti Hazátokban."
Szakács Gábor
Képek: Veres Nándor,
Farkas Aladár
Rovásfeliratos település
táblák:
Alsóháromszék, Kisborosnyó, Komolló, Csíkkozmás, Székelyudvarhely, Ditró, Borzont, Gyergyócsomafalva, Énlaka, készül Gyergyóalfalún.
Zárónyilatkozat
Székelyföld autonómiáját
csakis együtt, közös akarattal érhetjük el. Legyen ennek az útnak első mérföldköve
az Isten ajándékaként elnyert székely rovásírás közkinccsé tétele. Kérjük pedagógusainkat
és a szülőket, tanítsák gyermekeinket, hogy sajátítsák el e kincset. Kérjük
székely településeink önkormányzati testületeit, hogy a helységtáblákon tüntessék
fel a települések nevét a székely rovásírással is.
Csíkszereda, 2003. június
21-én
Isten áldása legyen munkánkon
Magyar Demokrata 2007/38.
|
|
Székelyföld örök
|
|
|