|
|
Tatárlaka
titka
|
|
Tatárlaka titka |
Miközben a világ nagy kultúrái hatalmas építményeikkel hívják fel magukra a figyelmet, a magyarság elődeinek számító rokon népek reánk hagyományozott legősibb tudását három, mindössze néhány centiméter nagyságú agyagtáblácska hirdeti. A tatárlakai leletek kultúrtörténeti jelentősége mégis túlszárnyalja valamennyi vetélytársát.
A három tárgyacska legnagyobbika,
a korong ugyanis sumér képírást és mai szóhasználattal rovásjeleket visel, ráadásul
- egyes szakvélemények szerint - évezredekkel előzi meg a mezopotámiai íráskultúrát.
A rovásírás elnevezés, ami egyaránt jelent felületbe karcolást és felületre
írást, kiváló szobrászunktól, Fadrusz Jánostól származik, előtte középkori krónikásaink
hun és szkíta írásként jellemezték, míg a XIX. századtól a hun-székely alak
terjedt el. A leletek korának meghatározása és a rajtuk lévő jelek értelmezése
kutatónként eltérő, ám feltárásuk körülményei tisztázottak.
A
tatárlakai korong |
|
Alig néhány hete múlott
száz éve, hogy 1906. július 15-én Orosz Endre a tartariai (Tatárlaka) vasúti
őrház és a Maros között húzódó szántóföldön az akkor már hírneves tordosi leletekhez
hasonló kerámiákat, obszidián köveket és egyéb ősrégi tárgyakat talált. Az ásatást
csak 1942-ben folytatta a Kolozsvári Egyetem Ókori Intézete, majd a háborút
követően másfél évtizedre ez is leállt. A táblácskákra végül 1961-ben Nicolae
Vlassa román régész bukkant, ám a feltárás nem megfelelő dokumentálása bizonyos
kérdéseket mindmáig nyitva hagyott. Mivel röviddel az 1985-ben tervezett további
kutatását megelőzően elhunyt, a terület azóta is háborítatlanul őrzi a múlt
emlékeit.
A Vlassa féle ásatásról a legátfogóbb tanulmányt a román régésszel személyes
kapcsolatban állott Makkay János őstörténész professzor írta A tartariai leletek
címmel. Tőle tudjuk, hogy a ma már jól ismert agyagtáblácskák mellett számos
csont töredék, agyag- és alabástrom szobrocska is előkerült a feltárási gödörből.
Eredetükről azt tartja, hogy valahol az Égei-tengeri központokban sumér személy
adta át tudását egy feltehetően erdélyi kereskedőnek, aki aztán hazájában is
elterjesztette a jeleket a Krisztus előtti 3. évezredben.
A Knight-Lomas kutatópáros ezzel szemben azt írja Múlt üzenete címmel megjelent
kötetében, hogy "...a leleteket körülvevő kőzetrétegeken elvégzett, megbízható
rádiókarbonos kormeghatározás elvégzése után kiderült, hogy a tatári táblák
sokkal régebbiek, mint a legkorábbi sumér szimbólumok. (...) nem lehet megkerülni
a tényt, hogy ha létezett kapcsolat a két írásrendszer között, akkor csak a
sumérek lehettek azok, akik az erdélyiektől tanultak."
Azóta számos megfejtési kísérlet látott napvilágot. Forrai Sándor a rovásírás
Z, NY, GY, B és P betűit ismerte fel a jelekben, könyvében mezopotámiai, föníciai,
egyiptomi, krétai párhuzamokról tesz említést. Badiny Jós Ferenc az Igaz történelmünk
vezérfonala Árpádig című kötetében protosumir képírású fogalomjegyeknek tartja
a korongon lévő ábrákat és betűket, amelyekben nem kereshetünk csupán hangértékű
rovásjeleket. Az ő olvasata ennek tükrében így hangzik: "Oltalmazónk! Minden
titok dicső Nagyasszonya! Vigyázó két szemed óvjon Nap atyánk fényében!"
Tőle tudjuk, hogy a C14-es méréseket Dr. Hans E. Suess, a San Diegoi Egyetem
professzora végezte, amelynek eredményeként a leletek korát az Kr.e. 5.500-5.000-re
tette, ezek tehát napjainktól számítva 7.000-7.500 évesek.
Kabay Lizett, kolozsvári néprajzkutató és művészettörténész Kulcsképekhez kulcsszavak
című művének jelképértelmezésében a Nap ékjelét, a Nap és a Hold együttes ábrázolását,
és a sumér tízes számnevet találjuk. A megfejtés bonyolultságát annak tulajdonítja,
hogy nincs elég jel- és ábraismétlés a táblácskákon.
Friedrich Klára rovásíráskutató/oktató, aki Kőbe vésték, fába rótták című könyvében
mintegy negyven megfejtést gyűjtött össze, maga pedig a gödörben talált valamennyi
tárgyat egységes egészként értelmezve arra a véleményre jut, hogy egy temetkezés
emlékeivel van dolgunk. Erre utalnak a csőtalpas vázában elhelyezett bálvány
szobrocskák, míg a korong és téglalap alakú agyagtáblácskák jelei az elhunyt
személy életútját mesélik el. Igen lényegesnek tartja a korong bal felső sarkában
található V alakú jelet, mivel ezzel indul az értelmezés.
A legmegdöbbentőbb az egész történetben, hogy miközben számos nemzet tudósai
keresik a megfejtést, éppen a Magyar Tudományos Akadémia nem tett és nem tesz
semmit a leletek üzenetének értelmezésére, tagjai nem terveznek további ásatást
az egykori feltárási területen. Román történészek ezzel szemben a három táblácska
felnagyított mását is magába foglaló emlékművet avattak 2003-ban a Szászsebest
Szászvárossal összekötő E68-as főútról Tatárlakára vezető mellékút leágazásánál.
Az eseményt megörökítő táblán kizárólag román nevek szerepelnek, ami azt jelzi,
hogy egyetlen mérvadó magyar szervezet nem kívánt azon részt venni és nem is
képviseltette magát az ünnepélyen. A magyar intézmények ekkora érdektelensége
láttán nem csoda, hogy a "tartaria" nevű honlapokon megkezdődtek a
kísérletek a táblácskákon szereplő jelek román népművészet díszítő elemeivel
történő azonosítására.
A tatárlakai lelet, önmagában akár kevés is lehetne a rovásírás Kárpát-medencei
ősiségének bizonyításához, ha Vén András tordosi református tanító 1875-ben
fel nem hívja a világ legelső régésznője, az erdélyi származású Torma Zsófia
figyelmét a Maros helybéli partfalából kihullott számtalan cserépedény és csontváz
töredékre. Az életét a kutatómunkának szentelő hölgy mintegy tízezer rovásjeles
cserép töredéket és korongot gyűjtött, ezeket az akkori nevén kolozsvári Nemzeti
Múzeum vásárolta meg.
Az
eredeti kagyló karperec, |
Torma
Zsófia rovásfeliratos leletei |
Kutatómunkáját Makkay János,
Forrai Sándor, Badiny Jós Ferenc, Friedrich Klára fent említett kiadványaikban
méltatják, nem úgy, mint a hivatalos kortárs történész elit, amely a tudós asszonyt
nézetei miatt kiközösítette, kigúnyolta. Számukra megbocsáthatatlan bűne az
volt, hogy Zsófia a rovásjelek és a sumér képírás rokonságát hangoztatta, ami
Trefort Ágoston vallási és oktatási miniszternek 1877-ben tett, csupán a finnugor
elméletet valló tudósok támogatásáról szóló kijelentése idején megpecsételte
sorsát.
Pedig Zsófia asszony jó helyütt kutakodott. Belgrád Vinca nevű külvárosáról,
valamint a Maros parti Tordosról elnevezett Kr.e. 6.000-3.000-ig tartó műveltség
úgy jelentőségében, mint időtartamában és korában össze nem hasonlítható a finnugornak
nevezett, ám ebben a formában soha nem is létezett népcsoport múltjával. Különösen
elgondolkodtató, hogy a jelenlegi nevén kolozsvári Erdélyi Nemzeti Történeti
Múzeumban látható, ám a feltáró Torma Zsófia nevét nem említő kiállítás cseréptöredékeinek
egyikén ugyanaz a fésűfog alakú, fordított rovás P betű látható, mint a boszniai
Viszokóban jelenleg is folyó ásatások helyszínén, továbbá Trójában, Egyiptomban
és az iráni Tepe Yahyában. Ugyancsak több ásatáson találtak a korongon látható
B, GY, F, Z rovásbetűket.
A tatárlakai táblácskákat egyelőre nem állították ki, mivel a kolozsvári múzeum
védett tárgyakká történő nyilvánításukat kérte a minisztériumtól. Amint az erre
vonatkozó, azt helybenhagyó döntés Bukarestben megszületik, kiállításuk után
filmezésükhöz, fényképezésükhöz különleges engedélyre lesz szükség.
A három, szinte aprócska méretű lelet meghatározó fontosságú a Kárpát-medence
története szempontjából. Mert meglehet, hogy a magyarság jelenleg is élő legközelebbi
rokonai a Távol-Keleten találhatók, az ott eddig feltárt rovásemlékek évezredekkel
későbbiek a Kárpát-medenceinél. A terület jelentőségét az sem csorbítja, hogy
Európa bizonyos vidékein (pl. Glozel, Mas-d'Azil) és egyes barlangrajzokon ennél
idősebb, a mi rovásunkhoz hasonló jeleket találtak, mert azokon a tájakon viszont
nem élnek olyan népek, akik azokat a jeleket napjainkban is képesek lennének
használni.
Bár a rovásírást a latin írásbeliség átvétele óta az elmúlt évezredben megkísérelték
betiltani, a rovásemlékeket megsemmisíteni - és ebben különösen élen járt Hunfalvi
Pál, a Magyarnak nevezett Tudományos Akadémia magyargyűlölő könyvtárosa -, teljes
mértékű visszaszorítása nem sikerült. A nép megtartotta emlékezetében, feltüntette
mindennapi használati tárgyain, erdélyi fatemplomain, mert valahol lelke mélyén
érezte, hogy ez az ő őseinek a hagyatéka, amelyet ápolnia, s őriznie kell.
Az olyan, szinte elfeledett személyeknek, mint Vén András, Orosz Endre, valamint
az elhivatott kutatóknak, mint Torma Zsófia és Forrai Sándor köszönhetően, főleg
a gyermekek körében ma már ismét megállíthatatlanul terjed a rovásírás elsajátítása
a muravidéki Lendvától a kárpátaljai Beregszászig, a felvidéki Nyitrától a délvidéki
Zentáig.
És ez nem véletlen, mert a magyar az egyetlen nemzet, amely rokonnépei utódaként
több ezer év után is ugyanott él, ahol elődei már rovásírással üzentek, ahogyan
Fadrusz János is fennen hangoztatta:
"Látom, jönnek az idők, amikor iskoláinkban tanítani fogják gyermekeinket őseink betűrendszerére... Az idegen látja őseink legsajátosabb kezeírását. És minden magyar büszkén, fönndobogó szívvel fogja az idegennek mutatni a rovott felírást és magyarázni, hogy őseink évezredeken át ezekkel a betűkkel írtak! És ez a miénk volt, mi fönntartottuk és fönntartjuk immár mindörökre a magunkénak, magyarnak..."
Magyar Demokrata - 2006/35.
Szakács Gábor
Fényképek: T. Szántó György
A cikk szerzője köszönetet
mond a kolozsvári Erdélyi Nemzeti Történeti Múzeumnak a film és a tudósítás
készítéséhez nyújtott segítségért.
|
|
Tatárlaka
titka
|
|
|