Nyitólap
LETÖLTÉS
Hogyan játsszunk a 3600 éves phaisztoszi koronggal?

Hogyan játsszunk a 3600 éves phaisztoszi koronggal?

A korong története az Arany Tarsoly 2007 novemberi számában és a Forrai Sándor Rovásíró Kör honlapján olvasható.

Mivel tanító néni voltam, azt a feltételezésemet, hogy a korongot játékos oktatási eszközként használták, tanítványaimmal együtt próbára tettük, és sok vidám percet köszönhettünk a 3600 évvel ezelőtt élt alkotónak.

A korongot Csiga Naptárnak neveztük el. Amikor először mutattam meg, beszélgettünk arról, hogyan élhettek, hogyan nézhettek ki, hogyan öltözködhettek azok a gyerekek, akik a koronggal 3600évvel ezelőtt játszottak. Többen le is rajzolták őket.

A koronggal való játékhoz szükséges mindenkinek rajz a két oldaláról. Eredeti átmérője 17 centiméter, de dolgozhatunk ennél nagyobb méretűvel is. Az A oldalt, ahol a virág van középen, Nyári oldalnak, a B oldalt, ahol a sál és sapka van középen, Téli oldalnak nevezzük. A két oldal rajzát összeragasztjuk, tehetünk közé keményebb papírt, hogy tartósabb legyen. Ez után tetszés szerint kiszínezzük, a figurák csoportjait elválasztó vonalakat pedig áthúzzuk vastagabb filccel. Ezek a vonalak határolják a szakaszokat, amelyekből 30 van. Tetszés szerint adhatunk nevet a figuráknak is, pl. indián, napraforgó stb.

Legjobb, ha kettő és öt közötti játékosunk van, akik ugyanannál az asztalnál ülnek, mindegyiküknek van egy korongja, és egy bábuja, amivel lépeget. Szükséges még egy dobókocka. Kiszámoljuk a kezdő játékost, középről, a virágtól indulunk, és nem figuránként, hanem szakaszonként lépünk annyit előre, amennyit dobunk. Aki elérte az utolsó szakaszt, amelyet négy pötty határol, az megfordítja a korongját és a Téli oldalon folytatja, ismét középről, itt a sáltól és a sapkától indulva. Az győz, aki leghamarabb eléri az öt pöttyel lezárt utolsó szakaszt.

A játék nehezített formájánál számolni is kell a versenyzőknek. Ugyanúgy haladnak a dobókocka alapján, mint az előbb, de fel kell írniuk az elért szakaszok figuráinak számát. Pl. a Nyár oldalon az első szakaszban három figurával indulunk, és ha kettőt dobunk, a harmadik szakaszban hét figurát gyűjthetünk be. A végén összeadjuk és az győz, akinek a legtöbb gyűlt össze. A figurák érhetnek egyet, de tizet vagy százat is, attól függően, hány éves gyerekekkel játszunk.

Változat az emlékezet fejlesztésére: Szintén dobókockával indulunk, de csak akkor haladhatunk tovább, ha emlékezetből felsoroljuk, milyen figurák vannak a szakaszban, ahol éppen a bábunk áll. Ez alaposan próbára teszi a türelmetlenebbeket, de ha csak két játékosunk van, kitűnően működik.

A korong további nagy mennyiségben kínálja a játéklehetőségeket, a gyerekek is kitalálhatnak változatokat.

Jó játékot és pihenést: Friedrich Klára

Nyitólap
LETÖLTÉS
Hogyan játsszunk a 3600 éves phaisztoszi koronggal?
Oldal tetejére