![]() |
![]() |
A Jánoshidai Tűtartó néhány megfejtése
|
|
Friedrich Klára: A Jánoshidai Tűtartó néhány megfejtése |
Fettich Nándor régész
1934-ben tárta fel a jánoshidai avar temetőt, melynek 228. sírjából, női sírból
került elő a tűtartó.
László Gyula régész-történész
1941-ben szorgalmazta megismertetését, de sajnos csak az 1960-as években történt
első közzététele. A Mandics György könyvében található összefoglaló (2011-ig)
olvasatomat még nem tartalmazza.
1. rajz László Gyula rajza a tűtartóról
Erdélyi István régész-történész
közlései a szakirodalom szerint 1958-ban és 1961-ben jelentek meg. Négy írásjelet
azonosított: b/a, s, i/i (az első i betűn két pont),
és z.
Vásáry István turkológus
1972-ben írt róla, rajzokat is közölt a Runiform signs on objects of the avar
period c. angol nyelvű írásában. (Rovás szerű jelek az avar kor tárgyain)
2. rajz Vásáry István rajzai a tűtartóról
A rajzokat én számoztam
be. (F.K.)
Vásáry a tűtartó első oldalán
3 vagy 4 rovásszerű jelet (runiform signs), leegyszerűsített férfialakot, a
második oldalon emberalakot, a harmadik oldalon vonalas, zeg-zugos díszítést,
a negyedik oldalon pedig egyedül álló rovásszerű jelet állapít meg.
Az első oldalt balról-jobbra
olvassa, az emberalak után következő jelet a székely-magyar rovásírás Z
betűjéhez, valamint alakilag egyező kazár jelhez hasonlítja. A második összetett
jel, bár lehet, hogy a hosszú vízszintes vonal nem része a betűnek, későbbi
sérülés. A harmadik és negyedik jel párhuzamait az Orchon-Jenyiszej-i feliratokban
találja meg, de említi, hogy a 4. jel a székely-magyar B-hez is hasonlít.
A további oldalakra nem tér ki, szöveges megfejtést nem ad.
Fehérné Walter Anna 1975-ben
közli Csallány Dezső régész, múzeum igazgató megfejtését, aki szerint
ez ördögűzésre utaló sátán ábrázolás és szöveg.
3. rajz Csallány Dezső rajza
A négy rovásjelet balról
jobbra kell olvasni: Z, T, N, S. Jelentése: ZATANAS=SZATANAS=SÁTÁNÉ.
"Ezek a betűk amelyeket a tűtartóra karcoltak, sem türk, sem szibériai
kapcsolatot nem mutatnak" - írja Csallány Dezső.
Fodor Ferenc megfejtése
Csallány Dezső rajza alapján, jobbról -balra haladva:
SaNiTaS. Latin szó, mely a következőket jelenti: állhatatosság, egészség,
okosság, higgadtság, józanság. (Fodor, 37.)
Harmatta János 1983-ban
Vásárytól némileg eltérő oldalszámozással jelenteti meg olvasatát. Az orchoni
és jenyiszeji betűkkel fejti meg, türk írásként, a párhuzamokat táblázatba is
foglalja. Az itt következő sorrendben ismerhetjük meg véleményét:
1. oldal (Vásáry rajzán:
3.): Bekarcolt zeg-zug vonal
3. oldal (Vásáry rajzán: 1.) olvasata: LEÁNY DICSŐSÉGE A VARRÁS
4. rajz Harmatta János rajza
A tűtartó további oldalain
Vásáry rajzához képest sok új halvány, megkopott jelet vesz észre. Ezeket is
bevonja a további oldalak megfejtésébe.
2. oldal (Vásáry rajzán
is 2.): Harmatta szerint a fejet két ovális körvonal veszi körül, tehát angyal,
arkangyal. A halványan látható rovásjelek értelmezése: LÉGY BOLDOG NŐVÉREM
5. rajz Harmatta János rajza
4. oldal (Vásáry rajzán
is 4.) A halvány jelekkel kiegészített olvasat: ISTEN ANGYALA SZEREZZ NYUGODALMAS
LAKÓHELYET ÉS ÜDVÖSSÉGET NEKI!
Még mielőtt saját megfejtésemre
rátérnék, említenem kell a Debreczenyi Miklós nyugalmazott bíró és rovásírás
kutató könyvében látható két rajzot, melyek a Jánoshidai tűtartó emberalak karcolatát
juttatták eszembe.
6. rajz Strahlenberg rajza
Ezeket ő az 1709-ben orosz
hadifogságba került Strahlenberg Fülöp János svéd katonatiszt Das Nord und Ostliche
Teil von Europa und Asia c. könyvéből másolta. (Európa és Ázsia északi és
keleti része) Strahlenberg az Urál hegységben az Irbit folyócska mentén
egy 18 rőf (a magyar rőf 62,2 cm, tehát kb. 11 m magas) 4 oldalú kő oszlopra
bukkant, melyről vörös színű beégetett vagy festett kül. nagyságú alakokat másolt
le.
Debreczenyi kitűnő megfejtő
volt és Strahlenberg másolataiban azonnal rovás betűket látott. Az itt mellékelt
két alak fejét rovás K betűnek értelmezte.
Ezzel is szeretném alátámasztani
következő olvasatomat.
Megfejtésemet Vásáry István
és Harmatta János rajzai alapján készítettem. Az oldalakat Vásáry rajza alapján
jelölöm.
Első oldal
Mivel a tűtartó felülről
lefelé lógott, az értelmezést az emberalaknál kell kezdenünk, felülről lefelé.
Az emberalaknak a Vinca műveltség agyagszobrocskáihoz hasonló jellegzetes háromszög
alakú feje van. Bár legalább 4000 év a különbség, nemzetségjelként öröklődhetett.
Itt példaként a Szegvár-Tűzkövesi Sarlós Istent mutatom.
7. rajz László Gyula rajza - részlet
Harmatta cikkében közölt fényképen látszik, hogy nem kerek, hanem valóban háromszög forma a fej. Az emberalak rajzolata felülről lefelé összerovásként olvasható: a fej: K, a test I, a lábak S, tehát KIS. A KIS szóból következően valószínüleg gyermekről van szó.
8. Rajz
Ez után vízszintesen, balról-jobbra
olvassuk. A következő jelcsoport összerovás: NZN (név)
Utána NT jel, melynek
értelme: SZENT (Lásd Nikolsburgi Abécé, stb.)
Elválasztójel következik,
majd: NB, a bekarcoló névjele.
Tehát: KIS NZN SZENT
NB
Ha vízszintesen jobbról-balra
olvassuk, az első jel B vagy 10, N, R vagy elválasztó
vonal, NT vagy ZS és NZN összerovás. Ez után következik
az emberrajz. Az első két jel lehet TÍZEN értelmű is, azaz tíz ember.
Az első két jel még lehet BENE is, tehát név. Ilyen nevű vitéz élt később
Ladánybenén, sírjában rovásírásos szíjvéget is találtak.
Második oldal
Ez egy kis gyermek ábrázolása, itt gömbölyű fejjel. Amennyiben pontos Harmatta rajza, egyet értek az angyal jelentéssel, a gyermek elhunyt és most már angyal, hiszen a néphit szerint a még bűntelen gyermekek angyalok lesznek.
Harmadik oldal
A zeg-zug vonal igazából
egy kígyó, ha pontos Vásáry István rajza. Lehetséges, hogy a kis gyermek kigyómarás
következtében hunyt el.
Negyedik oldal
Összerótt NJO vagy
NIO. Ez névjel vagy ezekkel a betűkkel kezdődő szavak első betűi.
Az itt közölt betű szerinti
megfejtésemen túl az a véleményem, hogy az édesanya mindennapi használati tárgyára,
a tűtartójára karcolta a rajzokat és a szkíta-hun-avar rovásírásnak megfelelő
jeleket, betűket. Így
mindig vele van elhunyt gyermeke, kit egy kis szentnek, angyalnak tart.
Másik lehetőség, amennyiben Harmatta rajza tévesnek bizonyul, tehát nincs a dicsfény a gyermek feje körül, tehát nem hunyt el, akkor a szövegnek baj elhárító jelentése van, kígyómarás ellen.
Irodalom:
Debreczenyi Miklós: Az ősmagyar írás néhány hazai és oroszországi emléke
(Pátria Részv. Társ., 1914)
Erdélyi István: Új magyarországi rovásfelirat: Archaeologiai Értesítő,
1961, 279-280. - Erdélyi I.
Erdélyi István: A jánoshidai avarkori temető. - Das awarenzeitliche Gräberfeld
von Jánoshida: Régészeti Füzetek, II. 1. Bpest 1958.
Fehérné Walter Anna: Az ékírástól a rovásírásig (Buenos Aires, 1975)
1/226)
Fodor Ferenc: A magyar rovásírás emlékei (Kézirat, 1982)
Friedrich-Szakács: Kárpát-medencei birtoklevelünk a rovásírás (2003)
Harmatta János: Az avarok nyelvének kérdéséhez (In: Antik tanulmányok,
Akadémiai Kiadó, 1983)
Mandics György: Róvott múltunk (2010/II/329)
Vásáry István: Runiform signs on objects of the avar period (Acta Orientalia
Academiae Scientiarum Hungariae (1972)
![]() |
![]() |
A Jánoshidai Tűtartó néhány megfejtése
|
![]() |
|