Rákóczi él |
Kevés olyan nemzeti hőse van a magyarságnak, akire mostanság nagyobb szüksége lenne, mint II. Rákóczi Ferenc. A török kiűzése után a Habsburgok által az 1700-as évek elejére lényegében idegen martalócok prédájává züllesztett ország már nem is hasonlított korai önmagára. Ebben a tarthatatlan állapotban hívta segítségül a 27 esztendős fiatalembert, aki mindent egy lapra tett fel.
II. Rákóczi Ferenc életműve és nyugodtan mondhatjuk önfeláldozása, olyan jelentős, hogy azt úton útfélen hirdetni kellene. Ennek ellenére születésének 2006-os 330. évfordulója teljesen visszhangtalan maradt és nem sok jóval kecsegtet az 1707-es ónodi országgyűlés Habsburg trónfosztásának közelgő évfordulója sem.
Ezek a körülmények
késztették arra Friedrich Klára versírót és Szakács Gábor zeneszerzőt, hogy
Attila, Koppány, Vata, Ajtony, Tonuzoba, Csák Mátyus nemzetvédő cselekedeteinek
tiszteletteljes megörökítése után ezúttal a Nagyságos Fejedelem előtt tisztelegjen
Rákóczi él című történelmi zeneművével. A 77 perces hanganyag nem csak
időtartamával és 17 dalával múlja felül jóval eddigi lemezeiket, hanem tartalmával
is, hiszen át kellett tekinteniük a címszereplő teljes életét gyermekkorától
hamvainak 1906-os hazahozataláig. Tévedniük nem lehetett, ezért Friedrich
Klára alapos kortörténeti és életrajzi tanulmányokat folytatott, mielőtt hozzákezdett
a versek megírásához. Miközben a világhálót is böngészte, megdöbbenve tapasztalta,
hogy a mindenki által ismert általánosságokon kívül lényegében alig nyújtanak
némi többletet az érdeklődőnek. Ezért inkább visszatért az olyan könyvekhez,
mint Rákóczi Vallomások című visszaemlékezése, illetve Magyar Zoltán
Rákóczi a néphagyományban, és persze Ipolyi Arnold, Padányi Viktor,
Baráthosi Balogh Benedek, Herczeg Ferenc, R. Várkonyi Ágnes munkáihoz.
A történeti
hűség megkövetelte a valóság kendőzetlen bemutatását, nevezetesen, hogy a
korabeli Európa orosz, porosz, francia, holland, brit királyai, uralkodói,
fejedelmei csupán átmeneti érdekközösséget vállaltak az országa függetlenségéért
küzdő fejedelemmel. Legjellemzőbb példája ennek XI. Kelemen pápa, aki miután
1709-ben kibékült I. József császárral, szövetségesből ellenséggé lett és
a Habsburg uralkodó elismerésére szólította fel a magyar papságot, különben
kiátkozza őket. Ennyit Isten földi helytartójának jelleméről!
A dalszövegek
sajátossága, hogy Friedrich Klára egyes esetekben Rákóczi saját verseit is
beépítette a versszakokba - ezeket feltüntették a CD füzetben -, míg a fejedelem
és felesége szerelmének Balassi Bálint Kit egy bokrétáról szerzett
című virágénekének megzenésítése ad korhű hangulatot.
Ugyanezt
tükrözik a Kecskés együttes régizene hangszerei, különösen a korszakra jellemző
tárogató, amely hol vidáman, hol panaszosan tudósít az eseményekről. A lemez
csúcspontja, amikor az eggyé olvasztott négy vidám kuructáncot a többi zenész
közreműködése nélkül egymagában játssza el az együttes.
Érdekes színfoltot
jelent Tumbász Márton mandolin és citera játéka, hiszen egyik sem túl gyakran
fordul elő a rock együtteseknél. De itt nem is hagyományos értelemben vett
rock zenekarról van szó, hanem egy rock-régizene műfajú társulatról, amely
két tucatnyi hangszert szólaltat meg a dalok tartalmi jellegének megfelelően.
A Rákóczi imája című tételnek a templomi orgona hangszín ad himnikus
jelleget.
A zenészek
egy része kicserélődött a szerzőpáros előző lemezeihez képest, a doboknál
Vérti Krisztián, a billentyűs hangszereknél a klasszikus zenei képzettségű
Hegyi Károly váltotta elődeit, míg énekesnőként a zenetanár Raksányi Boglárka
mutatkozik be.
Berkes Károly
basszusos, Bóta Zsolt és Szász Ferenc gitárosok már az előző lemezeken is
játszottak, akárcsak az énekes Szakács Gábor, aki két évig dolgozott a zenemű
összeállításán és megkomponálásán.
A régizenei
hangszerelés Kecskés András, míg a keverés Horváth János hangmérnök szakértelmét
dicséri, hiszen olykor tíz hangszer egyidejű, arányos megszólaltatása nem
kis feladatot rótt rá.
A dalok pontos
tartalmi összefüggését röviden a füzetmellékletben olvashatjuk, míg teljes
egészében Friedrich Klára mondja el a számok között a koncerteken, amelyek
elsősorban Rákóczihoz köthető történelmi helyszíneken, várudvarokon, kastélyokban
lennének igazán hitelesek. A zenemű élő bemutatása az említett kiegészítésekkel
együtt csaknem két teljes órát vesz igénybe.
A szerzők
a lemezzel a néhai P. Mobil, majd P.Box orgonista, Cserháti István emlékének
is adóznak, aki a Rákóczi szabadságharcról tervezett lemezét már nem tudta
elkészíteni.
II. Rákóczi
Ferenc méltó a magyarság tiszteletére, a nemzetben gondolkodók pedig nem véletlenül
remélik újbóli felbukkanását. Mert számukra a Nagyságos Fejedelem nem halt
meg, csupán erőt gyűjt az előttük álló újabb szabadságharc megsegítéséhez.
Mikes
Arany
Tarsoly 2008 március
Nyitólap | KIADVÁNYOK | F.K.-Sz.G. | Rákóczi él | Oldal tetejére |
|
|