Beszélgetés |
Eddig
megjelent zeneműveik után miért fordultak Rákóczi felé? Mi adta az ötletet?
Sz.G.: Úgy az Attila ifjúsága, mint a Pogány imák gyűjtőcím
alatt megjelent történelmi zeneművünk a magyarság példaértékű személyiségei
előtt tisztelgett. Utóbbi címét akár idézőjelbe is tehetnénk, mert Koppány,
Vata, Ajtony, besenyő létére Tonuzoba, Zách Felicián, Kán László, Csák Mátyus
(Máté) csak a római egyház szemében volt pogány, olykor kiskirály, valamennyien
egy Isten hívő emberek voltak. Egyet biztosan nem akartak: hogy őseink földje,
a Kárpát medence idegenek kezére kerüljön, még ha az ellenség szándéka időről
időre egyházi köntösben jelentkezett is. Napjaink forradalmi helyzete, a két
korszak tökéletes hasonlatossága egyértelműen megadta a személy kiválasztását.
II. Rákóczi Ferenc élete tökéletesen illett ebbe a sorba, hiszen az ország
leghatalmasabb birtokosaként nyugodtan élhette volna a Nyugatnak (a Habsburgoknak
és Rómának) behódoló gazdagok léha életét, ehelyett minden vagyonát és uradalmát
kockáztatva eleinte csupán néhány tucat kaszás, kapás jobbágy élére állva
szembeszállt a Habsburgokkal. Ez olyan mérvű cselekedet, amelytől naponta
kéne hangosnak lennie a magyar tömegtájékoztatásnak, iskolai oktatásnak, ehelyett,
jó ha sátoros ünnepeken elhangzik. Mi ezúttal is zenés történelemórát tartunk
a Rákóczi él című lemezzel és a koncertekkel.
Hogyan
történik egy ilyen zenemű születése?
Sz.G.: Feleségemmel évek óta kialakult módszerrel dolgozunk. Ha valaki(k)nek
az életét meg szeretnénk zenésíteni, akkor én a dalok megírásával, ő a történelmi
háttér kutatásával kezd foglalkozni. Ez részéről számtalan, sokszor egymásnak
ellentmondó tartalmú könyv áttanulmányozásával jár a kerettörténet összeállítása
érdekében. Egy idő után már - elnézést a hasonlatért - szinte eggyé válunk
a kiválasztott személlyel és az ő szemével látjuk a történteket. Ennek bizonyítéka,
hogy én nem tudatosan szerzek középkori, barokk, vagy kuruc zenéket, mert
ilyen irányú előképzettségem nincs. Mégis, ha valaki meghallgatja Koppány
imáját, abban egyfajta regölés, a Rákóczi él zeneműben pedig a
kuruc kor zenéje jelenik meg. Ez tehát nem tudatosság, hanem az eggyé válás
jele. És ettől kezdve már ők vannak "segítségünkre".
Kik vettek
részt a lemez előkészítésben és milyen hangszereken?
Sz.G.: Teljesen egyedi módon dolgozunk kezdetektől fogva. Más esetekben
a zenekarok összepróbálják a dalokat, vagy együtt bevonulnak a stúdióba és
addig faragják az egyes hangszerek szólamait, amíg össze nem érnek. Nálunk
ez úgy zajlik, hogy én feljátszom a stúdióban a gitár kíséretet és az éneket,
majd ezt a CD-t odaadom valamennyi zenésznek meghallgatásra. Persze megkapják
hozzá az akkordmeneteket és szövegeket is. Nekem ugyan van elképzelésem a
hangszereléssel kapcsolatban, hogy hol melyik hangszer kísérjen, szólózzon,
de ez csak a "mankó" ahhoz, hogy mindenki önállóan alkossa meg a
maga részét, ezáltal érdekelt is legyen az alkotásban. Ez alól kivétel a Kecskés
együttes négy tagja, akinek vezetője, L. Kecskés András irányítja munkáját
az előre megbeszélt hangszerelés elképzelésem alapján. A többiek nem is igen
találkoznak a stúdiókban - ráadásul ezek egyike Győrben, másik a Szentendrén,
a harmadik Pesten van -, csak a már elkészült lemezen szembesülnek saját maguk
és társaik zenéjével. A 16 zenész nem együttest alkot, hanem a lemezről elnevezett
Társulatot, amely rock (orgona, gitárok, basszus, dobok, fuvola), népi (hegedű,
mandolin, citera, furulya), klasszikus (cselló, zongora, fuvola) és régizene
(koboz, spanyolgitár, gamba, töröksíp, görbesíp, hárfa) hangszereket szólaltat
meg az ének mellett. A legnagyobb feladat Horváth Jánosé, akinek a több mint
húsz hangszer együttes megszólalását a megfelelő módon kevernie kell.
Milyen
stílusú számok vannak a CD-n?
Sz.G.: A rock-régizene műfaj meghatározott világ, amelyhez nemcsak
Magyarországon, de ebben a történelmi formában Európában sincs hasonló. Bajban
is vannak a híradások, hogy hová sorolják a lemezeinket, de ez a legegyszerűbb
meghatározás. Mivel jellegzetes korszakot elevenítünk meg, bizonyos kuruc
hatás és némi népies beütés tapasztalható a zenében, ám összességében a rock
és a barokk ötvözete jelenik meg.
Mennyi időbe tellett elkészíteni?
Sz.G.: Kétfelé kell választani a feleletet. Ami a stúdiómunkát illeti,
a dobok felvétele 20, az éneké, basszusé, billentyűsé, hegedűs-mandolinos-citerásé
8-8, a női ének 4, a Kecskés együttes hangszerei 12, a gitárok 3-4 órát vettek
igénybe. Ez egy 77 perces, 17 számból álló zeneműnél elenyésző és a zenészek
felkészültségét mutatja, hiszen nem volt összepróbálás. Más kérdés, hogy a
keverésekkel együtt a lemezkészítés felment 200 órára, ami szintén alatta
van az ilyen terjedelmes zeneművek átlagának.
A lemezzel kapcsolatos egyéb tevékenységek, az adatgyűjtés, komponálás, a
nyers felvételek sokadik meghallgatása viszont két évig tartott. Ami számomra
megdöbbentő, hogy a legkülönfélébb műfajban muzsikáló Társulat minden tagját
ugyanúgy beszippantotta a dalok rock-régizene hangulata, mint minket feleségemmel.
Rákóczi őket is "megsegítette".
Kik támogatták
a kiadványt?
Sz. G.: Elsők között segített a Rákóczi Szövetség, amely körlevélben
tájékoztatta minden tagszervezetét a lemez megjelenéséről, a révkomáromi Tarics
Péter felvidéki koncert lehetőségekhez adott útmutatást, Budapest XVI. kerületi
(itt élünk feleségemmel) Önkormányzatának Kulturális és Sport Bizottsága,
végül, de nem utolsósorban akárcsak legutóbbi lemezünk esetében is Novák Tamás,
a Novákfalva Üdülőfalú Velem vezetője. Ő a klasszikus értelemben vett "mecénás",
jóllehet állandóan zaklatják, és igyekszenek keresztbetenni neki nemzeti elkötelezettsége
miatt. Ígéreteket kaptunk máshonnan is, de ezek jelen pillanatig nem valósultak
meg.
A nép
ajkán élő meséket mennyire építették a zeneműbe?
F.K.: Nem nevezném meséknek, mert valóságtartalmuk sokkalta több, mint
a tudományosnak nevezett finnugor elméleté, hiszen a fejedelmét ragaszkodásig
szerető nép tökéletesen megőrizte emlékezetében jótevőjét. Nem véletlen, hogy
mindmáig nem hiszi el, hogy meghalt és várja visszajöttét. Magam a történelmi
hitelességhez felhasználtam Rákóczi Vallomások című visszaemlékezését,
a versek, szövegek írásához Magyar Zoltán Rákóczi a néphagyományban
című nagyszerű könyvét, valamint Ipolyi Arnold, Padányi Viktor, Baráthosi
Balogh Benedek, Herczeg Ferenc, R. Várkonyi Ágnes munkáit.
Hol és
mikor lesz-e lemezbemutatójuk?
F.K.: Az ősbemutatóra a győrújbaráti Művelődési Otthon és Faluházban
kerül sor március 28-án 17 órakor, a Fejedelem március 27-i születésnapjának
ünnepi megemlékezéséhez időzítve.
Lehet-e
már ilyenkor további tervekre gondolni, pl. újabb zeneműre, könyvre, egyébre?
Sz.G.: Természetesen, hiszen, ez a zenemű már csaknem elkészült. Az
ötletek nem úgy születnek, hogy leül az ember az asztalhoz, hanem "menetközben",
buszmegállóban, vonaton, egy hír hallatán. Idén egy-egy új könyv megjelentetését
tervezzük feleségemmel, és már van elképzelésem a következő történelmi zeneműről
is, amelynek megjelenésére ismét két évet kell várni. A témákat és címeket
azért nem említenénk, mert bármi közbejöhet, ami meghiúsítja terveinket, ezért
csak az előkészületek legutolsó időpontjában jelentjük be.
Milyen
kormányzatot tartanak nemzetinek?
Sz.G.: Kizárólag azt, amely őseink útját követve a magyar föld magyaroknak
történő megtartásában érdekelt. Ilyet most nem látunk sem kormányzati, sem
ellenzéki oldalon. Természetesen a mostani Habsburg önkényuralmi rendszerhez
hasonló szoc-liberális kormányzatnál csak jobb jöhet, de attól az még nem
nemzeti, ahogyan az 1989-es rendszerváltozás óta egyetlen országgyűlési párt
sem tűzte zászlajára ezeket az értékeket.
Lehet
ezek közé sorolni a rovásírást? Hogyan halad kulturális nemzeti örökségként
történő elfogadtatása, oktatása, védelme?
F.K.: Köszönjük a kérdést, mert ez lenne a legfontosabb és éppen ezzel
nem foglalkoznak a döntéshozásra jogosult pártok. A nemzettudat, egyben a
megmaradás alapja az ősi múlt, a gyökerek ismerete, ez pedig műveltség - különösen
őseink írása - nélkül nem megy. Férjemmel néhai Forrai Sándor tanár úr megbízásából
a tanítást tartjuk életünk alapfeladatának, azon belül is a rovásírás hiteles
emlékeinek, szabályainak megismertetését, terjesztését elsősorban a tanulóifjúság
körében. Ezt a célt szolgálják könyveink, az általunk, a Forrai Sándor Rovásíró
Kör tagjai és rokonszenvezői segítségével szervezett Kárpát-medencei Rovásírásversenyek,
amelyeknél hozzávetőleg ezer fős létszámukat tekintve nagyobb és jelentősebb
tanulmányi verseny nincs is a Kárpát Hazában. Sajnálatos, hogy az említett
pártok figyelembe sem veszik a sorra alakuló rovásíró köröket, szaporodó rovásfeliratos
helységtáblákat, márpedig, amint azt egyik könyvünk címe mondja, Kárpát-medencei
birtoklevelünk a rovásírás.
A beszélgetést készítette Antal Alexandra
Fénykép: T. Szántó György
Polgárinfo
2008. március
Nyitólap | KIADVÁNYOK | F.K.-Sz.G. | Rákóczi él | Oldal tetejére |
|
|