|
|
A Bor nemzetség és Borszék
|
|
A Bor nemzetség és Borszék Írta: Friedrich Klára |
2007-ben Borszéken jártunk, ahol Farkas Aladár tanár és helytörténész vezetésével
több tanulságos sétát tettünk e szép városban és környékén. A korábban "Borszék
mezeje"-ként ismert település nevéből adódott a következtetés, hogy itt
valaha Bor ősatyának és nemzetségének székhelye volt. A nemzetség, törzs és
vezérnevekkel egyező településnevek gyakoriak a Kárpát-medencében. A hét törzs
neve térképeinken ma is megtalálható. A nem kevésbé ősi Bor nemzetség nevét
őrzi többek között Borbánd, Borbánya, Borberek, Bordány, Borgáta, Borhalom,
Borló, Borzont. Hogy Borszék és környéke már az átmeneti és az újkőkorban
(Krisztus előtt 8000 és 3000 között) lakott volt, azt megalitikus emlékei
bizonyítják. A forrásokban, patakokban gazdag természeti környezet a korai
időkben is biztosította a kedvező létfeltételeket. Nézzük tehát ki is volt
Bor, e nemzetség ősatyja.
A Bibliában Noénak, akitől a vízözön utáni emberiséget származtatják, három
fia volt: Jáfet, Khám és Sém. Jáfet egyik fia Mágóg volt. Khámnak egyik fia
Khús volt, az ő fiainak egyike pedig Nimród. A Bibliában nem olvashatunk Mágóg
és Nimród fiairól, így őutánuk a magyar krónikákban folytatjuk a nyomozást.
Anonymus írja a XII. században, hogy Szcítiának első királya Mágóg
volt, Jáfet fia, tőle ered a "magyar" népnév. Ebből a nemzetségből
származik Attila király, Álmos és Árpád fejedelem. Bort nem említi.
Kézai Simon a XIII. században azt írja, hogy Ménrótnak, aki Thana fia
Jáfet véréből, két fia született Hunor és Magor. Borról Kézainál sem esik
szó, azonban megjegyzi, hogy az óriás Ménrótnak Hunoron és Magoron kívül még
több fia és leánya volt.
A XIV. századi Pozsonyi Krónikában a leszármazási sor: Noé, Jáfet,
Tana, Membrót, Hunor, Bor...(a sort csak Borig közlöm) E krónika tehát a Bibliával
ellentétben Jáfettől származtatja Nimródot, Magort nem említi. Erre a szintén
XIV. századi Képes Krónika ad magyarázatot, midőn azt írja, hogy Hunor
és Magor nem Nimród fiai voltak, hanem Jáfet fiáé, Magyoré, aki a vízözön
után 58 évvel nemzette Magyort és Hunort. A krónikaíró bizonyára Magógra gondol
nemzőatyaként.
A XV. századi Thuróczy Krónikában a következő leszármazási sort olvashatjuk:
Noé, Khám, Kús, Nimród, Hunor, Bor... .
Bonfini Antal szintén a XV. század végén írta A magyar történelem tizedei
című művét, amelyben a leszármazás: Noé, Jáfet, Kám, Kús, Nimród, Hunor Bor...
Bonfini szerint Kám nem Jáfet testvére, hanem fia.
Benczédi Székely István a XVI. században a Thuróczy krónikához hasonlóan
vezeti a leszármazást: Noe, Ham, Chus, Nimroth, Hunor, Bor...
Mielőtt tovább haladnánk a történeti forrásokban, röviden szeretnék utalni
arra, hogy a vízözön története sumer ékiratokból került a Bibliába s ezek
az ékiratok több ezer évvel korábban keletkeztek a Bibliánál. Így a Noétól
való származás megkérdőjelezhető, egyébként sem maradt fenn személyéhez köthető
tárgyi emlék, míg Nimród műveltségeket alkotó királyságát hatalmas várak,
városok romjainak sokasága bizonyítja.
Horvát István történész 1820-ban írt művében "Magyar Ország gyökeres
régi nemzetségei" között tünteti fel a Bor nemzetséget. Hivatkozik a
Bécsi Krónikára, valamint a Magyar Nemzeti Múzeumban őrzött 1259., 1281.,
1283. évi oklevelekre.
Arany János nagy költőnk is úgy tudja, hogy Bor nem fia, hanem unokája Nimród-nak (Buda Halála, 2. ének):
"Nem szegte hatalmát Hunor ősöd ketté
Utána fia, Bor, ilyen osztályt tett-é?
Keve, Kajár, Béla, bölcs Keled és Dána
Egy helyet egyenkint megűltek utána..."
Ipolyi
Arnold tudós püspök, a Magyar Mythológia írója, 1854-ben megjelent művének
"Nemzeti ősatyák" című részében olvashatunk a Bor nemzetségről.
Többek között a Budai Krónikára hivatkozik, s a székely nemzeti leszármazottak
között "Borozlót" említi.
Jerney János őstörténész, nyelvész A magyar nyelvkincsek Árpádék korszakaiból
című, 1854-ben írt könyvében olvashatjuk, hogy a Bor mint személynév és nemzetségnév
feltűnik 1259., 1275., 1281., 1283. évi oklevelekben, továbbá Thuróczynál
és a Pozsonyi Krónikában.
Badiny Jós Ferenc Káldeától Ister-Gamig című könyvében Marcel Brion művére
(1945) hivatkozva közli Attila leszármazási táblázatát. Ebben a műben Bor
Nimrud fia. (Zárójelben jegyzem meg, csodálkozom, hogy Badiny egy Brion szintű
művészeti írótól veszi forrásait, aki Ammianius Marcellinusnál is jobban gyűlölte
a hunokat és sok alaptalan ostobaságot, hazugságot írt róluk. Az, hogy Briont
a francia akadémia tagjává választotta, nem cáfolja, hanem éppen alátámasztja
véleményemet.)
Csepregi Ferenc kaposvári honfitársunk családja nemzedékeken keresztül őrzött
rovásírásos köveket, amelyeknek korát nem tudjuk, valamint egy XVI. századból
származó rovásírásos palatáblát. Az úgynevezett "Mag" kő egyik oldalán
az "ÉGIEK", másik oldalán a "BOR", vagy "BORFI"
olvasható. A kő rovója tehát Bor ősatyának égi származást tulajdonított. A
palatáblán többek között a következőt olvashatjuk: "MÉNRÓTFI-BOR-HUNOR-MAGOR",
azaz Bort mint Ménrót legidősebb fiát tünteti fel.
Marton Veronika írja Berenik Anna szóbeli közlése alapján, hogy a Piast nevű
lengyel uralkodóház alapítója a IX. században a Bor nemzetségből származott.
A források tehát Bort mint Nimród fiát vagy unokáját tüntetik fel. Kövessük
tovább e nemes nemzetség történetének alakulását Bánk bán sorsán keresztül,
akit Bonfini Antal így jellemez: "...mielőtt (II.) András külföldre
indult volna ... egész Magyarország élére állította a nemes Bor nemzetségből
született, próbált hűségű és bölcsességű férfiút, Bánk bánt." A továbbiakat
a Pozsonyi Krónika, a Képes Krónika és Thuróczy János hasonlóképpen adja elő:
II. Endre felesége Gertrud, Németországból való asszony volt, aki a "nagyságos
férfiú, Bánk Bán feleségét erőszakkal átadta valamely jövevény öccsének, hogy
megbecstelenítse. Ez okból a Bor nemzetségből eredett Bánk bán kardjával kiontotta
a királyné vérét ...és az úr 1212. évében megölte", idéztük a Képes Krónikából.
Abban mindhárom krónika megegyezik, hogy Bánk bán a Bor nemzetségből eredt,
a megtorlás pedig szörnyűséges volt és az egész rokonságra kiterjedt.
Pozsonyi
Krónika: "Bánk bán egész nemzetségére könyörtelen és félelmetes vérontás
következett."
Képes Krónika:
"Bánk bán minden nemzetségében irtóztató, szörnyű vérontás következett."
Thuróczy
krónika: "Bánk bán egész nemzetségében kárhozatos és rettenetes vérontás
következett."
Amint a Bor nemzetség sorsa is mutatja, a betolakodó, erkölcstelen idegenek
sok fájdalmat, halált, veszteséget okoztak nemzetünknek. Bor ősapánk emlékét
őrizzük hűséggel és azzal a gondolattal, hogy Borszék város helyén volt hajdanán
székhelye, szállásterülete...
2007 október
Szakirodalom
Anonymus: Gesta Hungarorum (XII. sz., Magyar Helikon, 1977)
Bonfini Antal: A magyar történelem tizedei (XV. sz., Balassi Kiadó, 1995)
Képes Krónika (XIV. sz., Szépirodalmi Kiadó, 1978)
Kézai Simon: Magyarok krónikája (XIII. sz., Magyar Ház, 1999)
Pozsonyi Krónika-Krónikáink magyarul, III/1. (XIV. sz., Balassi Kiadó, 2006)
Székely István: Ez világnak jeles dolgairól (XVI. sz. Akadémiai Kiadó, 1960)
Szent Biblia (Károli Gáspár fordítása, 1982)
Thuróczy János: A magyarok krónikája (XV. sz., Magyar Helikon, 1978)
Horvát István: Magyar Ország gyökeres régi nemzetségeiről (1820)
Ipolyi Arnold: Magyar Mythológia (1854, Európa Kiadó, 1987)
Jerney János: Magyar nyelvkincsek az Árpádék korszakaiból (1854)
Badiny Jós Ferenc: Káldeától Ister-Gamig (Orient Press kft.1995)
Farkas Aladár: Borszéki útikalauz (Borszékért Alapítvány, 2007)
Friedrich Klára-Szakács Gábor: Tászok-tetőtől a bosnyák piramisokig (2007)
Magyar Élettér Autóatlasz (Magyar Élettér Alapítvány, 2005)
Marton Veronika: A somogyi rovástábla és a táltos kövek (Matrona, 2001)
Zakar András: A sumer hitvilág és a Biblia (Szatmári Kiadó, 1973)
|
|
A Bor nemzetség és Borszék
|
|
|