|
|
Az első magyar régésznő
|
|
Az első magyar régésznő |
A szakirodalom magától értetődően beszél az emberiség történetében meghatározó szerepet betöltő, újkőkori Tordos-Vinca műveltségről. Az kevésbé közismert, hogy e korszak első leírását Torma Zsófia régésznőnek köszönheti a világ.
Miközben
az utódállamok a Trianontól ajándékba kapott ősi magyar területeken saját
gyökereiket keresve új történelmet írnak, a Magyar Tudományos Akadémia mind
a mai napig fittyet hány olyan tényekre, amelyekért a kisujját sem kellene
mozdítania, hiszen azok igazolását mások már elvégezték helyette. Többek között
Torma Zsófia.
Az erdélyi
Csicsókeresztúron 1832-ben született nemesi származású leánynak már gyermekkora
is az ásatási leletek társaságában telt, hiszen szobája padlóját régész-történész
édesapja, Torma József cserépdarabkái borították. Érdeklődését csak fokozta,
amikor Rómer Flóris bencés szerzetes, a magyar régészet és műemlékvédelem
megalapítója ellátogatott hozzájuk.
A család
múlt iránti érdeklődése erős hazaszeretettel párosult. Zsófia édesapja 1848-ban
országgyűlési képviselő, nővére férje, Makray László pedig Bem József seregében
honvéd alezredes, akit ezért súlyos börtönbüntetéssel sújtottak. Bátyja szintén
Bem tábornok seregében harcolt. Zsófia a pusztuló leletek gyűjtését, mentését
érezte honleányi kötelességének, és bár kéttucat kérője is volt, vagyonát
feláldozva a tudománynak és kutatásnak szentelte magánéletét. A szerénység
mellett meghatározó emberi tulajdonságai közé tartozott az árvák, üldözöttek,
segélyre szorulók támogatása, iskola építésére földterületet adományozott.
Új lakhelyén, Szászvárosban, részvétele nélkül jótékonysági cselekedet elképzelhetetlen
volt.
Évtizedes előtanulmányainak első eredménye, hogy amikor 1875-ben Vén András tordosi református tanító felhívta figyelmét a Maros partfalából előbukkanó karcolatos cseréptöredékekre, azonnal a helyszínre sietett és férfiakat megszégyenítő fáradságos munkájával kiásott több ezer leletéből igen előre mutató következtetéseket vonhatott le. Ezzel alapozta meg a tudomány által Tordosinak nevezett, majd évtizedekkel később a Vincaival kiegészített újkőkorszaki műveltségi kört.
Józsa Judit kerámia szobra Torma Zsófiáról
Neve egy
esztendővel később került a köztudatba, amikor Hunyad megye egyetlen számításba
jöhető régészeként meghívást kapott a Budapesten rendezett Nemzetközi Ősrégészeti
Kongresszusra, ahol leletei egy részét bemutathatta. Mivel naprakész ismeretekkel
rendelkezett a szakirodalomban, magyar, német, francia, angol, görög, latin
szerzők műveivel támasztotta alá megállapításait. Ennek ellenére, a tudomány
állandó kísérőjelenségét is meg kellett tapasztalnia: a szakmai féltékenységet.
Hampel József régész, a Nemzeti Múzeum munkatársa, az Archeológiai Értesítő
szerkesztője két darabot kivett Zsófia újkőkori gyűjteményből, mondván, hogy
azok római koriak. Minthogy a régésznő ragaszkodott visszahelyezésükhöz, és
a hozzáértő tudósok figyelmét is éppen e két darab ragadta meg leginkább,
ettől kezdve Hampel ott ártott neki, ahol csak tudott, a közlési lehetőségektől
elzárta, sőt még halála után is gúnyolódott személyén.
Pedig a régésznő
a világon először alkalmazta a társtudományok bevonását a régészeti munkába,
és ezzel kapcsolatot teremtett az egyes szakterületek között. Ez a módszer
alapozta meg következtetését, mely szerint a tordosi, a trójai, és a legkorábbi
sumer műveltség közös forrásból táplálkozott. Leleteit szaktudósoknak is elküldte
tanulmányozásra, így lett levelezőtársa John Lubbock angol tudós, Archibald
Sayce angol nyelvész, sumerologus, Francis Lenormant francia régész és sumerologus,
Heinrich Schliemann Trója feltárója.
Hunfalvy
Pál is igen hamar felismerte Zsófia trójai és mezopotámiai összehasonlításainak,
valamint korongokra, edényekre karcolt írásjeleinek a finnugor elméletre veszélyes
voltát. Ennek nyomán a Néprajzi Társaság két évig hitegette tanulmányainak
kiadásával, amely végül Németországban jelent meg Ethnographische Analogien
címmel. A vallási, csillagászati, embertani, írásbeli, díszítőművészeti,
nyelvészeti, sőt még táncművészeti összehasonlításokat is tartalmazó tanulmányt
Fehérné Walter Anna kiadásában magyarul csak 1973-ban vehette kezébe az olvasó.
A magyarázat a kötet címében rejlik: Sumér nyomok Erdélyben. A régésznő
megállapítása, mely szerint a cseréptöredékeken egyértelműen betűk és írásjelek
találhatók - ezt majd egy évszázaddal később Forrai Sándor íráskutató igazolta
-szembefordult Hunfalvy Pál ellentmondást nem tűrő kijelentésével, hogy a
magyaroknak a kereszténységre térítés előtt saját írásuk nem volt, a hun-székely
rovásírást pedig néhány XVII. századi tudós szerkesztette. Ennek a szembenállásnak
tudható be, hogy a Ferberről magyarosított nevű nyelvész, Szinnyei József
az Erdélyi Múzeum Egylet szerkesztője is visszautasította írásainak közlését.
A kétezer
ábrával díszített Dácia a római foglalás előtt című főművét nyolc évig
kérvényezte a minisztériumnál, az MTA-nál, a kéziratot háromszor vitte hiába
Pestre Szászvárosból. Nicolae Vlassa, a Kolozsvári Történelmi Múzeum régésze,
a tatárlakai hamvasztásos sír feltárója 1961-ben úgy nyilatkozott, hogy a
kézirat és rajzai már minőségileg kiadhatatlan állapotban vannak.
Torma Zsófia
munkásságát a korabeli bértollnokok maró gúnyolódása kísérte, ugyanakkor kutatási
eredményeivel, amelyekért olykor őrültnek nyilvánították, neve említése nélkül
mások alapozták meg saját életpályájukat. Mint a nála vendégeskedő és a tőle
kapott leletekkel hazatért Paul Reinecke fiatal német régész, aki a Tordos
és Trója kapcsolatról írt tanulmányával világhírre tett szert. Sir Colin Renfrew
cambridge-i régész professzor, a Vincán évtizedekkel később ásató szerb Miloje
Vasics, a német Hubert Schmidt és Sir Gordon Childe ausztrál származású régész
megállapításaira hivatkozik a Tordos-Vinca műveltség részletes tárgyalásánál,
akárcsak Richard Rudgley angol antropológus, vallástörténész, őskortörténész.
Torma Zsófia
számára nem kevésbé keserves kudarc 1889-ben a német antropológusok bécsi
kongresszusa, ahol alig néhányan voltak kíváncsiak előadására, hiszen a többi
résztvevő nem is rendelkezett
megfelelő előismerettel, hogy néprajzi összehasonlításait megértse.
Szerencsére
a tudományos élet jelentős személyiségeinek, köztük a már említett Rómer Flóris,
gróf Kuun Géza régész, keletkutató, akadémikus, a főrendiház tagja, Téglás
Gábor geológus, régész, dévai iskolaigazgató, Ipolyi Arnold püspök, néprajzkutató
véleménye, valamint Kossuth Lajos Torinóból küldött megtisztelő levele csökkentette
a megalázások súlyát.
Az idős korára vagyonát jótékonykodásra és kutatásra feláldozó nemes asszony leleteit életjáradékért cserébe eladta a Kolozsvári Erdély Történeti Múzeum Érem- és Régiségtárának. Némi gyógyír a lelki sebekre, hogy 1899 májusában a város egyeteme tiszteletbeli bölcsészdoktorrá nevezi ki, ám erre csak keserű iróniával válaszolhatta: "Ez már holt lóra patkó..." Ugyanaz év novemberében távozott e számára kegyetlen világból, amely még holtában sem becsülte meg.
Csicsókeresztúron
a családi Torma-kriptát feldúlták, földi maradványait máig nem azonosították.
Szászvárosi
lakóházán egy ideig tábla emlékeztetett néhai jeles tulajdonosára, ám felújítása
után a jelenlegi román tulajdonos nem járult hozzá a tábla visszahelyezéséhez.
Táblaavatás helyett hívei 2012. április 28-án a dévai Téglás Gábor Iskolában,
másnap pedig a szászvárosi református templomban emlékeztek meg a magyar régészet
nagyasszonyáról. E sorok írója és felesége, Friedrich Klára, Torma Zsófia
életművének egyik kutatója megtisztelő meghívást kapott a szászvárosi Fülöp
Júliától, az Erdélyi Magyarok Közművelődési Egyesülete (EMKE) idei kitüntetettjétől,
hogy a Hunyad Megyei Magyar Napok keretében mindkét településen ismertessék
a tudós asszony életútját. A szászvárosi megemlékezés rangját emelte, hogy
Fülöp Júlia köszöntője után Torma Zsófiát Mihai Castaian, a városi múzeum
román igazgatója is méltatta, szólt a hagyományőrzés fontosságáról Hunyad
megye magyar prefektusa, vegyes házasságból született leány énekelt és szavalt
tökéletes magyarsággal, első osztályos kislány mondta el fejből és hibátlanul
a Szózatot.
Hasonló szellemiségű rendezvényekre Magyarországon is szükség lenne. Ehhez az eddiginél szélesebb körben kell megismertetni Torma Zsófia tudományos tevékenységét, kell példaképül állítani a tanulóifjúság elé akár a tankönyvek lapjain! Ehhez kitűnő anyag Makkay János régész Holt lóra patkó című tanulmánykötete. Szorgalmazni kell a feltehetőleg a Kolozsvári Történeti Múzeumban elfekvő Dácia a római foglalás előtt című nagy művének kiadását, ott található leleteinek az eddigieknél bővebb, állandó kiállítását. Kis méretű szobrát Józsa Judit kerámiaszobrász már elkészítette a Magyar Nagyasszonyok sorozatában, de köztéri szoborra is szükség lenne utca vagy tér elnevezéssel kiegészítve.
Mindezt azzal
érdemelte ki, hogy elsőként volt részese bolygónk eddig ismert legnagyobb
hatású, 8-9 ezer évvel ezelőtt lejátszódott szellemi forradalma feltárásának.
Ennek kiindulópontja a Kárpát-medence volt. Ezek a régészeti bizonyítékok
és Torma Zsófia néprajzi összehasonlításai rámutatnak a Trójával, az Égei
műveltséggel és Mezopotámiával való szoros kapcsolatra. Ezeket az írásjeleket
ma székely-magyar rovásírásnak nevezzük, ami a magyarság igen régi Kárpát-medencei
jelenlétének és folytonosságának bizonyítéka.
Szakács Gábor
(Friedrich Klára tanulmánya nyomán)
Magyar Demokrata 2012/19
|
|
Az első magyar régésznő
|
|
|