|
|
Egy igazi népművelő
|
|
Egy igazi népművelő |
Szinte alig akad olyan jelentős, ma is működő zenés hagyomány az országban, amelynek nelett volna részese. A hetvenéves Kecskés András lant- és gitárművésszel beszélgettünk.
Miért
lett zenész és nem mesterember, szakács vagy hajóskapitány?
Az utóbbira lehetne akár az is a válaszom: mert Trianonban elvették a tengerünket.
A tréfát félretéve, apámék valóban a fiumei három százaléknyi magyarságból
származnak, márpedig, ha az Adriai tenger partján egy fiatalember barátnőt
szeretett volna, akkor gitárral kezében énekelnie kellett. 1951-ben aztán
engem is meglepett egy ládagyári, acélhúros, nagyon rossz minőségű gitárral,
azon próbálgattam az első akkordokat. Általános iskolát Pásztón kezdtem, ahol
igen egyszerű paraszti életet éltünk.
Volt ennek
az életvitelnek kapcsolata a zenével?
Nagyon is, hiszen plébánosunk Pásztón Rajeczky Benjámin ciszterci szerzetes,
zenetörténész volt, akit Kodály Zoltán mellett a leghíresebb zenekutatónak
tartanak. Népdalokat énekelt nekünk, de komolyan foglalkozott a középkori
zenével is, síbajnokként pedig közös téli sítúrákra vitt, hogy közben egyházi
dolgokra oktasson bennünket, gyerekeket, hiszen akkoriban erre még a templomokban
sem igen volt lehetőség, mert azért papokat börtönöztek be. Pásztói éveimnek
köszönhetően találkozhattam a közeli Galyatetőn nyaraló Kodály Zoltánnal,
aki csak akkor adott aláírást, ha valamit elszolmizáltam neki. Erre a dalocskára
azóta is emlékszem. Közben zongorázni tanultam, kórusban énekeltem, ahol népzenét
is gyakoroltunk. Mivel ott voltam az összes aratóbálon, szüreti mulatságon,
lakodalomban, minden dalt ismertem.
Ilyen
alapokkal már érthetőbb a zenei pálya.
Még középiskolába jártam Pannonhalmán, az érettségit a budapesti Árpád Gimnáziumban
tettem le, de már a mesteremnek tekintett Szendrey Karper Lászlótól gitárórákat
vettem. Amikor a zenetanárok képzését biztosító iskola 1962-től felvette a
Bartók Béla Zeneművészeti Szakiskola nevet, én az első évfolyam diákja voltam.
Szakgimnáziumi tanulmányaim közepette azonban behívtak katonának, amit azzal
indokoltak, hogy ez nem egyetem - egyetemistákat ugyanis nem soroztak diplomaosztásig
- és itt bizonyára sok a lógós, köztük én. Mivel tudták, hogy zenélek, a Flottillához
osztottak be, amelynek zenekarával 1962-ben nagybőgősként részt vettem a Fővárosi
Nagycirkuszban rendezett első Ki mit tudon. Tánczenét játszottunk, abban a
műfajban a Flottilla meg is nyerte a versenyt.
Ha végig
olvassuk életrajzát, szinte alig akad olyan jelentős, ma is működő zenés hagyomány
az országban, amelynek ne ön lett volna elindítója, vagy legalább részese.
Ez nagy adomány számomra. Az ismeretlenség falát még az 1960-as évek elején
sikerült áttörnöm a budapesti Egyetemi Színpadon, ahol Horváth Ádám rendező
lényegében mindent megengedett. Önálló gitáros esteket tartottam, egy-egy
fellépésért hétszáz forintot is kaptam, miközben egy bőrcipőt háromszázért
lehetett venni. Ugyancsak 1960-ban alapítottuk két társammal a Szkéné irodalmi
színpadot, ami azóta is szinte változatlan formában működik, még a reflektorai
is ugyanúgy állnak. Elindítottam a budai Zenélő Udvart, de emellett legalább
ezerötszáz előadást tartottunk munkásszállásokon. Óriási élményt jelentett,
amikor a hallottak nyomán a rántotta és lecsó keverése közben megállt a keze
a fáradt munkásoknak, akik vagy ötvenen aludtak egy szobában. Az ott szerzett
tapasztalataim egyetemmel értek fel, ráadásul ezeknek köszönhetem a Kiváló
Népművelő elismerésemet. 1972-ben Béres Ferenccel és Jancsó Adriennel egészen
másutt, Amerikában jártunk Püski Sanyi bácsinál és segítettünk neki megalapozni
a könyvkiadását, amivel aztán később hazajött. 1983-ban a ráckevei Savoyai
kastélyban szervezhettem meg elsősorban fiatalok számára a Régizenei Nyári
Akadémiát, ennek harmincadik évfordulóját idén ünnepeljük június 30-tól egy
héten keresztül Szentendrén.
A fiatalok
érdeklődése mintha megtorpant volna...
Az érdeklődés most is megvan, a fellépési lehetőségeik szűkültek be. Ezzel
szemben Nyugat Európában, Svájcban, Franciaországban, Olaszországban, Spanyolországban,
Hollandiában, Belgiumban igen nagy kultusza van a régizenének, ott másként
népszerűsítik a középkori hangszereket. Ahhoz ugyanis, hogy ezt eredményesen
lehessen tanítani az Akadémián, már az általános iskolák szintjén el kell
kezdeni, nem véletlen, hogy Nyugaton az Akadémia négy évéhez tartozik a megelőző
négyéves konzervatórium, azaz középiskola is. Én ezt a nyolc évet végeztem
el Ausztriában négy esztendő alatt és diplomáztam, mert itthon ilyen nem létezett.
A zenetanulás egész életen át tartó, rendkívüli módon személyiségfejlesztő
folyamat számomra is, soha nincs vége, ezért keresem napjainkban is szívesen
a nálam nagyobb tudású emberek társaságát.
Tavaly
éppen a régizene nyugati fellegváraiban tett zenés körutat. Ezek az országok
uniós politikusaikhoz hasonlóan fogadták a magyar hagyományokat?
Ellenkezőleg. A Pro Musica Antiqua Hungarica Egyesület keretében működő együttesemet
Londonban, Cambridgeben, Bedfordban, Kingstonban, Brüsszelben, Stuttgartban,
Münchenben egyaránt lelkesedéssel és elismeréssel fogadták, pedig még az 1562-ben
leírt Sacarus, más néven Szkíta táncot is eljátszottuk, magam pedig zenetudományi
előadást tartottam. A bedfordi koncert helyszíne, egy XIV. századi templom,
hangulatában is tökéletes környezetet biztosított az elhangzó zeneművekhez.
Tapasztalataim szerint az országképet javító céllal szervezett körút nem is
remélt sikerrel zárult.
Óriási
tárháza lehet példaképekből. Ki tudna emelni belőlük mégis néhányat?
Mivel romantikára hajlamos ember vagyok, Schubert és Chopin zenéje áll hozzám
legközelebb, de azok sora, akiket kedvelek Bachtól Handelig szinte végtelen.
Érdekességként megemlítem Monteverdit, aki Esztergom 1594-es és 1595-ös ostrománál
is jelen volt a mantuai herceggel. Napközben folyt az öldöklés, este pedig
Monteverdi muzsikáját hallgatták a harcosok.
Járt Kínában
és személyes kapcsolatba került Demirel volt török elnökkel.
A Budapest-Peking repülőjárat első utasai voltunk együttesemmel egyfajta kulturális
küldöttségként. Nagyszerű fogadtatásban volt részünk és azonnal hangversenyt
is adtunk az ottani viszonyok között szerénynek számító arénában összegyűlt
mintegy háromezer embernek. Később tudtuk, meg, hogy a TV-ben Kecskes néven
történt meghirdetésünk han nyelven azt jelenti, győzelemmel távozó solymász
hadvezér. Nem felejtem el 1999-es találkozásunkat Demirellel sem, hiszen amikor
a Hilton szálló Dominikánus udvarában egy órán keresztül kizárólag régi udvari
török zenét játszottunk neki, minden más hivatalos napirendjét lemondta. Az
első ilyen lemezünket még 1984-ben készítettük és az együttesemtől ismerték
meg a törökök az ankarai és isztambuli koncertjeinken.
Volt valamilyen
előzménye a török zene iránti érdeklődésének?
Pastinszky János, asszonykám nagybátyja turkológus volt, aki még Atatürkkel
sétált karonfogva Isztambul utcáin. Elképzelésem szerint ő sugallhatta, hogy
álljanak át a latin betűkre. Ezt abból gondolom, hogy amikor János 1922-ben
Pilismaróton saját költségén kiadta az első török-magyar szótárt, két évvel
később már a törökök is bevezették a latin betűs írást és ennek az Atatürk-kapcsolat
lehetett az előzménye. János ismerősi hívtak fel és küldték meg nekem Isztambulból
a régi török katonadalokat. A lemezbemutatót a szigetvári dzsámiban tartottuk,
azóta Törökországban legalább ötven kalózkiadást ért meg.
Ezeket
a nemzetközi elismeréseket követték hazaiak?
Igen, bár a 2002 augusztusában adott Magyar Köztársaság tiszti keresztet lelkiismereti
okokból nem fogadtam el. Tavaly, nem kis örömömre egészen más politikusoktól
vehettem át az Érdemes Művész kitüntetést. De nem csak a magyar zene iránt
vagyok elkötelezett. Készítettünk lemezt a magyarországi német népdalokból,
műsort állítottunk össze Lengyel-magyar és Szlovák-magyar zenetestvériség
címekkel, amikor pedig a szentendrei dalmát önkormányzat elnöke voltam, az
ő népzenéiket is összegyűjtöttem.
Nemrég
a Duna-palotában ötórás koncerttel ünnepelte barátai, tanítványai körében
hetvenedik születésnapját. Milyen tevékenységgel tudja kiegészíteni a koncertkörutakat?
Az asszonykám csekély nyugdíjjal kerekes székben él, ennek ellenére nem az
állam pénzére vágyik. Antikváriumot vezet több mint húsz éve, amelyben három
alkalmazottat is fizet munkát adva nekik. Néhány évvel ezelőtt utolsó anyagi
erőfeszítésünkkel létrehoztuk Szentendre legbensőségesebb pince előadóhelységét,
ahol száz ember is elfér. Itt adunk hiánypótló jelleggel majd minden hétvégén
irodalmi megszólalásokkal színesített hangversenyeket.
Szakács Gábor
Fénykép: T. Szántó György
Magyar
Demokrata 2012/16.
|
|
Egy igazi népművelő
|
|
|