|
|
Etruszk,
vagyis magyar
|
|
Etruszk, vagyis magyar |
Mario Alinei |
"Ma
még bátorság kell az etruszk-magyar rokonság kimondásához" |
Rokonszenves rokonaink címmel a Demokrata 2005/27. száma közölt könyvértékelést Mario Alinei Ősi kapocs - A magyar etruszk nyelvrokonság című nagy feltűnést kiváltó kötetéről. A nemzetközi hírű nyelvész, irodalmár budapesti tartózkodása alatt osztotta meg lapunkkal gondolatait, elméletét.
Alinei úr, mi vitte rá,
hogy az etruszkok történetét kutassa, hiszen a hivatalos álláspont szerint ez
a nép napjainkban már nem létezik?
Elsősorban a kontinuitás, azaz a folytonosság elméletem késztetett arra, hogy
az etruszkokkal foglalkozzam, amelyből a magyarokkal való rokonságuk már magától
adódott. Az eredeti elméletet azonban nem én fedeztem fel, hanem a finnugrista
szakemberek, akik elsőként gondoltak arra, hogy saját népük a mezolitikumtól
kezdve Európában élt. A magyarok például az obiugorokkal együtt Nyugat-Szibériában,
ahol a Kr.e. III. évezredben a Fekete-tenger északi partvidékéről érkező török
nyelvű kurgánok népe hatása alá kerülve elszakadtak az ugoroktól. Átvették annak
kultúráját, a lótenyésztéssel kapcsolatos szakértelmét, vezetői gyakorlatát,
majd letelepedtek a Kárpát-medencében, ezt az elméletet a régészek is megerősítik.
Más nézetek szerint a
lótenyésztést és a lovaglást a szkíták fejlesztették tökélyre, a lószerszámok
többségét, így a kengyelt is ők használták először.
Ezzel együtt a legtöbb szakember tényként fogadja el, hogy Nyugat Szibériában
is voltak lovas kultúrák, amelyek szavai megtalálhatók a hanti és manysi nyelvekben.
Náluk egyébként a lovas kultúrát az első lótenyésztők, a kurgánok népe néhány
északra vándorolt csoportja terjesztette el. Itt jegyzem meg, hogy a törökön
kívül nincs más indoeurópai, szláv, vagy éppen iráni lóval kapcsolatos szaknyelvezet,
de török eredetű a kende és a gyula tisztség is, ami az etruszkoknál zila és
camde néven szerepelt. Mint említettem a magyarok a kurgánok török népével együtt
a bronzkorban érkeztek a Kárpát-medencébe.
Ezzel a nagyon lényeges
időpont eltolással nem kevesebbet állít, mint hogy a magyarok elsőnek nevezett,
896-os bevonulása a Kárpát-medencébe téves megállapítás és túlmegy még az Ön
által jól ismert László Gyula kettős honfoglalás elméletén is.
Valóban. Ha ugyanis a folytonosság elmélet értelmében az indoeurópai népeket
jóval korábban helyezzük el Európában, minden gondunk megoldódik. Ha ennek megfelelően
azt mondjuk, hogy az etruszkok Kr.e. 1000- ben jöttek Itáliába a Kárpát-medencéből,
és ezt a régészek már 1960-ban megállapították, akkor a magyaroknak, azaz etruszkoknak,
már legalább ezer évvel korábban ott kellett lenniük, hogy majdan megerősödve
terjeszkedhessenek tovább.
Hogyan néztek ki az etruszkok,
milyen fizikai megjelenésű, arcú, hajú, ruházatú nép volt? Össze tudja-e hasonlítani
a korabeli magyarokkal?
Ezt elég nehéz megmondani, de minden bizonnyal fehér bőrűek voltak és úgy néztek
ki, mint mi, azaz európaiul. Inkább a ruházatukat tudjuk tanulmányozni, amit
elég érdekes lenne összevetni a magyarországi viselettel. Ott vannak továbbá
a haruspex nevű etruszk papok (áldozati állatok belső szerveiből jósoltak -Sz.G.),
akiknek a süvege ugyanolyan szarvban végződött, mint a magyar táltosoké. Ezt
az összefüggést is érdemes lenne tanulmányozni.
Könyve szerint Ön a magyarok
őstörténetét elsősorban a finnugor elméletet valló történészektől, így Györffy
Györgytől és a turkológus Róna-Tas Andrástól ismeri. Más nézetek szerint a közös
finnugor eredet csak annyiban valós, hogy az írástudó magyarság volt a kultúra
átadó, hiszen a fejletlenebb északi népeknél még a 18. században sem volt kialakult
írásbeliség.
Én ezt másképp látom. Úgy vélem, hogy a finnugor elmélet abban a tekintetben
helytálló, hogy az urali népek a Paleolitikum idején, amikor jég borította Észak-Európát,
együtt éltek a Kelet-Európai népekkel. Ebből a Kr.e. XIII-IX. évezredig tartó
időszakból nincs írásos emlékünk, de nem is lehet, mert elég nehéz elképzelni,
hogy az a Kr.e. IV-III. évezred előtt már létezett. Az írás ugyanis a világon
mindenütt a kultúra kifejezése, s mint a gazdagok találmánya, a magántulajdon
szentesítése, egyben a társadalom rétegeződésének megjelenítése. Ez utóbbiak
ráadásul Ázsiában és a Közel-Keleten alakultak ki először, míg Európában elsőként
a görögöknél bukkant fel, akik Kr.e. 1000-ben használták először az írást. Akkoriban
még minden nép, köztük a magyar is, vadászott, és miután átvette másoktól a
földművelést és állattenyésztést, megalkotta rá saját szavait.
Említette, hogy a Kr.
e. IV-III. évezred előtt nem lehetett írás. Mi a véleménye a san diegoi egyetem
neves tudósának, Suess-nek C14-es vizsgálata szerint legalább 7.500 éves tatárlakai
leletről? Azon ugyanis felfedezhetők a napjainkban is használatos székely-magyar
rovásírás Z, Ny és Gy betűi.
A híres táblácskát ismertem, de őszintén be kell vallanom, nem tudtam, hogy
az említett betűk megegyeznek napjaink rovásjeleivel. Nagyon fontos észrevételnek
tartom és megígérhetem, hogy tanulmányozni fogom.
Ön könyvében az etruszk
ábécé 21 betűjét a görögből származtatja, amit azok a pelazgoktól vettek át,
ők viszont a Kárpát-medencéből hozták magukkal. Forrai Sándor írta 1994-ben
megjelent könyvében, hogy a görög hathatott az etruszkra, ám az etruszk és pelazg
ábécé között lényegesen jelentősebb, 43.8%-os, a magyar és etruszk között 43.4%-os
a hasonlóság. Ennek ismeretében fenntartja-e álláspontját, mely szerint az etruszk
ábécé a görögből származik?
Ez olyannyira bonyolult kérdés, hogy a megfelelő válasz legalább két napig tartana.
Ön nem említette a főniciai írást, márpedig az első írások a Közel-kelet térségében
fejlődtek ki. Mindenki tényként fogadja el, hogy a görög és etruszk írás a főniciaiból
származik, nem egészen bizonyos tehát, hogy az etruszkok az írást a görögöktől
vették át, vehették azt közvetlenül a főniciaiaktól is, hiszen tudjuk, hogy
az etruszkok szoros kapcsolatban álltak ezzel a néppel. Abban 100 százalékig
egyetértek Önnel, hogy a magyar rovásírásnak köze van az etruszkokéhoz és a
pelazgokéhoz, de valószínűleg a főniciakéhoz is. Nézetem szerint ugyanis a magyar
etruszkok, akik Magyarország területéről jöttek le a Fekete tengerhez, majd
onnan tovább a Mediterránumba, kapcsolatba kerülve a főniciaiakkal közvetlenül
tőlük is átvehették az írást.
Az etruszk számrovás,
amelyet egyébként a latinok átvettek tőlük, 1-től 100-ig megegyezik a székely-magyar
számrovással. Tekinthetjük ezt is a két nép rokonsága bizonyítékának?
Én inkább jelzés értékűnek mondanám, mivel rengeteg dolgot kell elemeznie annak,
aki tudományos munkája során valamit bizonyságnak tekint. Nagyon óvatosnak kell
lennünk, mert ez nem vegyészet és nem fizika.
Olaszországban nevezi-e
magát valaki napjainkban etruszk kisebbségnek?
Nem lehetetlen, mivel tény, hogy etruszkok Krisztus előttől éltek Itáliában,
mi pedig az utódaik vagyunk. Ezt igazolja a Toscana szó, amely a tuscus-ból
- más változatban turscus - származik. Így aztán senki nem lepődne meg, ha etruszk
kisebbségről hallana, azon annál inkább, ha magyarnak neveznék.
1985 az etruszkok éve
volt Itáliában. Milyen eredménnyel járt a megemlékezés? Az itáliai etruszk kiállításokon,
emlékhelyeken van-e utalás a Kárpát-medencei, esetleg magyar kapcsolatra, vagy
ezt hivatalosan még nem fogadják el?
Ne felejtse el, hogy a könyvemet 2003-ban írtam és előttem senki nem kutatta
ezt a lehetőséget. Ebben igen sok a bizonyíték, hiszen a folytonosság elméleten
alapul, ami persze a nyelvészek számára nehezen elfogadható, mivel ők más, hagyományos
elméleteken nőttek fel, ezeket pedig igen nehéz megbontani. Annyi előnyöm van
pályatársaimmal szemben, hogy magamtól lettem nyelvész. Mivel irodalmár képzettségű
vagyok, nem befolyásoltak a neves oktatók, akik saját elméleteikkel ostromoltak
volna, így aztán sajátjaimon nőttem fel. Igen hosszú idő alatt fejlesztettem
ki a kontinuitás elméletet és vagy 30 évig vártam vele, mielőtt kiadtam, de
ma már létezik a nyelvészek és régészek azon csoportja, amely elfogadja és követi.
A hagyományos elméletben már senki sem hisz, de nincs, aki el meri kezdeni a
változtatást. Erre az etruszk-magyar rokonság lenne a legalkalmasabb, mert ha
elfogadjuk, akkor a kontinuitás elmélet is beigazolódik. Egyelőre azonban ehhez
is olyan bátorság kell, mint amikor első ízben állították a Földről, hogy gömbölyű.
Mario Alinei (Torino,
1926 -)
1959-1987-ig az Utrecht-i egyetem emeritus professzora
Az International Society for Dialectology and Geolinguistics tagja, 7 esztendőn
keresztül elnöke.
A Societas Linguistica Europea elnöke.
A Royal Academy Gustav Adolf (Uppsala) tagja.
Az Accademia Peloritana (Messina) tagja.
A Societe Linguistica Italiana alapító tagja.
A Societé Internationale de Linguistique et Géolinguistique alapító tagja.
A "Quaderni di Semantica" folyóirat főszerkesztője.
Az Atlas Linguarum Europae alapító elnöke.
Kontinuitás elmélet:
az Olaszországba a Kr.e. I. évezredben 'villanovai' népként érkező Kárpát-medencei-dunai
népek nem lehettek mások, mint a Kárpát-medence Kr.e. III. évezredi meghódítóinak
utódai, azaz a török kultúrát átvett magyarok. Következésképp az etruszkok -
vagyis a török népnek tartott őskori magyarok - születése a bronzkorra tehető
a Kárpát-medencében.
Szakács Gábor
(Magyar Demokrata 2005. szeptember 15.)
|
|
Etruszk,
vagyis magyar
|
|
|