|
|
Fohász a magyarságért
|
|
Fohász a magyarságért |
Magyarország felosztása nem Trianonban kezdődött. Ott végződött. Az igazságtalan döntéshez vezető utat hitelesen mutatta be Nyirő József, akinek hamvait rövidesen Erdélybe szállítják.
A két háború
közötti Erdélyben a főhatalom változása és a békekényszer szorítása ellenére
virágzó szellemi élet alakulhatott ki, tekintettel e balladás föld kincses
hagyatékára. A Mohács után három részre szakadt ország keleti harmada adózott
a töröknek, de közel független fejedelemség volt. Erre az egykori önállóságra,
szellemi gazdagságra, a régi iskolákra, templomokra, könyvtárakra és temetőkre
viszonylag könnyen fel lehetett építeni az új Déva várát, egy új korszak irodalmi
és kulturális életét.
- Kiváló
tehetségek bukkantak fel, még ha jelentős részük nem is írónak készült:Tompa
László Székelyudvarhelyen levéltáros, Makkay Sándor református lelkész, Nyirő
József katolikus pap. Belőlük az íróságot a sorsforduló hozta ki. Az erdélyi
magyar irodalmon belül sajátos székely irányt képvisel Benedek Elek, Tamási
Áron, Balázs Ferenc, Kacsó Sándor, Sípos Domokos, Nyirő József, aki egyszerre
archaikus és modern. Archaikus, mert beleszületetett a székelység ősműveltségébe,
Attila királyig visszatekintő hagyományrendszerébe, egyben modern, aki Bécsben
is tanult és találkozott az avantgard izmusaival, így például az expresszionizmussal
- nyilatkozta a Demokratának Medvigy Endre, Nyirő József életművének kutatója.
Nyirő József
Udvarhely megye szélén,Székelyzsomborban született, ám ennek időpontját tíz
nap eltéréssel még a lexikonok istévesen adják meg. Az anyakönyvi kivonatban
1889. július 28-án szerepel, ez a hiteles.Ősei több évszázadra visszamenőleg
lófő székelyek, nemesek. A településszázadokon át Szászföld része volt, Orbán
Balázs figyelt fel rá, hogy milyen derék székelyek lakják, ésa kiegyezés után
sikerrel kezdeményezte, hogy Székelyföldhöz tartozzék.
Nyirő alig
tíz esztendős, amikor félárván maradt, ettől kezdve mélyen vallásos édesanyja
nevelte szűkös anyagi körülmények között. A szegénységből kivezető papi pályát
az ő bíztatására választotta, jóllehet maga is meggyőződéses Istenhívő. Hívő,
de férfitermészete nehezen viseli a cölibátust. 1916-ban kidei lelkészként
találkozik az román katonai betörés elől menekülő és a vasárnapi misére betóduló
székelyföldiek között Bedő Ilonával. Néhány esztendő múlva, 1919-ben kilép
az egyházból és feleségül veszi választottját, három gyermekük születik. Megélhetésüket
egy működőképessé tett ócska malom biztosítja.
Ilyen előzmények
után szinte berobban az irodalmi életbe, 1920-ban a kolozsvári Napkelet és
a Keleti Újság pályázatát elnyerve, utóbbinak belső munkatársa lesz. Ez egyben
politikai szerepvállalást is jelent számára, hiszen ez a sajtó később az Országos
Magyar Párt napilapja lesz. Ez a szervezet nem a regionális elkülönülésért,
hanem az összmagyarságért munkálkodott.
- Életében
1924 jelentős esztendő. Társalapítója az erdőntúli terület legfontosabb könyvkiadójának,
az Erdélyi Szépmíves Céhnek. Első könyve, a Jézusfaragó ember is megjelenik
a Minervánál. A Szkítiára még emlékező, hun hagyományt őrző, a szülőföld védelmében
vérét hullató székelységről vall az olvasót lebilincselő stílusban, ritka
tájszavakat használ ízes székely-magyar nyelvezetével. Elsősorban novellista,
akinél alkotói módszer az elbeszélés, ezért legtöbb esetben regényeit is ilyen
novellafüzérekből építi fel - jellemzi az író alkotói módszerének jellegzetességeit
Medvigy Endre.
1926-ban
Kemény János meghívására a marosvécsi kastélyában részt vesz a Helikon Íróközösség
megalapításában. A szellemi közösség transzszilvánista irányvonala az erdélyi
szellemi életben rendkívül fontosnak tartja a vallási türelmet, szorgalmazza
a népek közötti együttműködést. Mindez találkozik Nyirő szemléletével, aki
az Erdélyi Helikon folyóiratban 1928-tól rendszeresen publikál. Munkásságában
sajátos eszmei hármasságot figyelhetünk meg.
Világszemléletében
elevenenél a keresztény neveltetés, mellette azonban megtapasztalható az ősvallás
iránti érdeklődése és panteista természetrajongása. Ez legtökéletesebben a
Havasok könyve Naptűzgyújtás című elbeszélésében mutatkozik
meg. Az ősi magyar hitvilágban a napforduló idején nyírfához támasztott kilencfokú
létrán egykoron a táltos hágott a magasba, ám akik Nyirő korában elég bátrak
ahhoz, hogy ezt a szokást felelevenítsék, megismerhetik a jövőjüket.
A székelyeket
sajátos igazságérzet jellemzi, erre nagyszerű példa a Havasok könyvében
a Farkasok fejezet. Rab Péter havasi pásztor elveszít egy üszőborjat.
Járja az erdőt, keresi, de helyette csak egy gazdátlanul hagyott farkasfészket
talál a kölykökkel. Mivel a farkast okolja az üsző eltűnéséért, felindultságábanaz
oktalan állatokat agyontapossa. A borjút végül megleli, de Üdő Márton, a látó
ember törvényt ül felette, mert megsértette a természet rendjét, amikor ártatlanokat
ölt. Arra kötelezi, hogy vívjon meg a farkassal, méghozzá puszta kézzel. Az
iszonyatos küzdelemben mindketten kilehelik a lelküket, a természet rendje
mégis helyreáll: a székelyek és Nyirő felfogása szerint ártatlanokat büntetlenül
gyilkolni nem lehet.
Az életmű
nagyobb része a székelységről szól. Megvalósul közösségükben a tordai országgyűlésen
1568-ban megfogalmazott türelmi elv. E transzszilvanizmus mintanovellája az
Erdély, amelynek cselekményében egy székely falu határában meghatározhatatlan
vallású, ismeretlen nemzetiségű halottat találnak. Ki temesse el?Végül a katolikus,
református és unitárius pap közösen tesz végtisztességet.
A két háború
közötti időszakban születnek a pikareszk, azaz kópéregény, nagyszerű művei.
Ezt Magyarországon Tersánszky Józsi Jenő (Kakuk Marci), Erdélyben Tamási Áron
(Ábel-trilógia) és Nyirő (Uz Bence) viszi művészi tökélyre. Ezt a hagyományt
követve formázta meg az emigrációban Wass Albert A tizenhárom almafa főszereplője,
Tánczos Csuda Mózsi alakját.
Az 1940-es
második bécsi döntést és a magyar honvédség észak-erdélyi bevonulását megelőzően
a Keleti Újság főszerkesztőjeként Nyirő beszünteti vezércikkeit. Ugyanis a
feszült helyzetben Romániában betiltották a pártokat és egyesületeket, a cenzúra
beavatkozott a lapszerkesztésbe. Vezércikkek helyett az 1933-as Uz Bence fejezeteit
közli Nyirő a Keleti Újság mellékleteként.
Korábbi lendülete
csak 1940 szeptemberében, az átmeneti magyar időszakban tér vissza. Rokonszenvvel
tekint Horthy Miklósra, Teleki Pálra, elsiratja Horthy Istvánt, a szélsőségességtől
azonban tartózkodik. A filmművészetben is elévülhetetlen érdemek szerzett,
ennek kimagasló alkotása a Szőts Istvánnal közösen írt Emberek a havason
forgatókönyv, majd novellákból összeállított film. Sikere olyan óriási,
hogy még az olasz neorealista filmművészetre is hatással volt, 1942-ben díjat
nyert a velencei Biennálén, pedig szerepeit nem hírességek, hanem egyszerű,
helybéli székely emberek alakították.
- Nem
idegen tőle a valóságirodalom sem, amelynek legkitűnőbb példája az 1944-ben
megfogalmazott Néma küzdelem. Nyomasztó keserűséggel írja le a kedvezőtlen
folyamatot, amelynek részeként Erdély földjét, azon belül a Mezőséget a görögkeleti
és görögkatolikus egyház, valamint százötven bank segítségével már a Kiegyezés
utáni időben felvásárolta a románság.Történelmi hitelességgel jelennek meg
Trianon előzményei, hogy miként változott még a Szent Korona ragyogása idején
egy táj arculata, hogyan fordult más nép karjába a Mezőség - eleveníti
fel Erdély tragikus történelmi időszakát Medvigy Endre.
Ez a szociografikus
vonulat az emigrációban is folytatódik. Az Íme, az emberek! kötetében ugyanolyan
pontosan írja le a menekülttábori létet, mint korábban a Mezőségét. Nyirő
ekkor már politikus, hiszen 1942-től a magyar országgyűlésben az Erdélyi Párt
képviselője. Képviselőtársaival együtt ül fel a Bajorországba induló vonatra
Sopron szovjet megszállása előtt. E korszak sajátos politikai eseménye az
1947. augusztus 20-i altöttingi zarándoklat, amelynek keretében a Nyugaton
élő, egykori képviselők összejönnek és emigráns országgyűlést tartanak. Kormányt
és miniszterelnököt választanak vitéz Kisbarnaki Farkas Ferenc személyében,
Nyirő a kultuszminiszteri tárcát kapta. A nagyhatalmak szóba sem álltak velük.
Nyirő ekkor
Vaszary Lajos hívására a Madrid melletti Escorial településre költözött feleségével
és a Spanyol Nemzeti Rádió magyar adásának munkatársaként olvasta fel jegyzeteit.
Egyik kései nemzetpolitikai tanulmánya a Mi az igazság Erdély esetében?
csak halálát követően került nyilvánosságra. A megoldást az 1940-eshez hasonló
határkiigazításban, vagy a békében, egyenlőségben élő három nép független
Erdélyében látta, illetve az erős, egységes Magyarországban.
Nem sokkal
halála előtt Megyer József és Tomek Vince piarista atyák segítségével rendeződött
kapcsolata a Vatikánnal, így gyónhatott, áldozhatott, felvehette az utolsó
kenetet. A Küzdelem a halállal már búcsú a földi élettől, szeretteitől, népétől,
szülőföldjétől, Erdélytől. Egyben kifejezi reményét, hogy ha teste nem is,
de lelke hazatalál.
Reménye beteljesedni látszik, hiszen hamvai már Magyarországra érkeztek és május 24-én zarándokvonat viszi földi maradványait a székelyudvarhelyi temetőbe.
Nyírő József végső fohásza a magyarságért (részlet)
"...áldd meg ezeket a magyarokat...tanítsd meg a madarat nekik dalolni, törüld el a pusztulás, szenvedés és halál ítéletét a homlokukról, ne engedj egyet is elveszni közülük... és áldás fakadjon számukra minden elejtett vércseppből és verejtékből... Ha testemet nem is, de legalább lelkemet vidd haza a házsongárdi vagy udvarhelyi temetőbe, vagy terítsd le az áldott földön, hogy attól is nőjön a fű, szebbüljön a virág..."
Katolikus Szemle, 1955, 4. szám
Szakács Gábor
Magyar
Demokrata 2012/21
|
|
Fohász a magyarságért
|
|
|