|
|
Kettős
pályán
|
|
Kettős pályán |
Rock vagy népzene? Vajon fel lehet-e tenni így a kérdést? A több hangszeren is játszó Tumbász Márton esetében semmiképp. Az érték mindkét műfajban érték, csak jó érzékkel rá kell találni.
Édesapja táncdal zenekarban
gitározott, nagymamája hegedült.
- A magyar parasztzenével
való összeolvadásom akkor következett be, amikor édesanyám keresztapját, Dani
bácsit, egy nagyecsedi parasztembert énekeltettem meg. Mindig az ilyen leforrázó
élményeket kerestem és ezen keresztül kapcsolatot a magyarságommal - kezdi
beszélgetésünket a zenész, aki 14 éves korában először még a gitárt vette
kezébe és mint a legtöbb fiatal, szinte magától tanulta meg az akkordokat.
Életében a másik fordulatot egy évvel később a citera megismerése jelentette,
amikor tanára, Thüringer Tibor mélyen emberi hozzáállásával, türelmével megmutatta
neki a tiszta forrásból származó népzenét. Ettől kezdve egyszerre hatott rá
a magyar nép- és a 60/70-es évek rockzenéje. Elsősorban az előadásmódban érezte
közöttük a párhuzamot, hiszen ahogy az erdélyi cigányprímás, úgy Jimi Hendrix
sem játszott el kétszer ugyanúgy egy dalt. Mai napig is a két műfaj ötvözetét
hallgatja legszívesebben, a rockból elsősorban Led Zeppelint, Jimi Hendrixet,
Rory Gallaghert, Colosseumot.
Bár gimnáziumi évei alatt
még rock feldolgozásokat játszó zenekar tagja volt, amikor húsz évesen megtanult
hegedülni, attól kezdve csak népzenét játszott. Feleségével tánccsoportokat
kísértek, lakodalmakon zenéltek, táncházi zenét játszottak, de saját műsorokat
is adtak Félnótás néven, kedvenc népdalaikat gitárra is átültették. Mióta
gyermekeik világra jöttek, Márton "brácsása" már nem ér rá a közös
fellépésekre, jelenleg is GYES-en van a harmadik picivel.
- A gyerekekkel otthon
nem hallgattatunk különböző buta, bárgyú, rövid lejáratú főhősökről szóló
meselemezeket, ők is azt hallgatják, amit mi, népzenéket, vagy az abból eredeztethető
zenéket. Szülőkként persze szeretnénk, ha mindhárman tanulnának valamilyen
hangszert, de egyéni adottságaikat is figyelemmel kell kísérnünk, nem szabad
őket megfosztanunk a felfedezés örömétől, mind a stílusok, mind a hangszerek
tekintetében - utal a szülői felelősségre Tumbász Márton.
Zenészeknél nem kerülhető meg a megfelelő hangszer kiválasztásának kérdése sem. Neki először nagymamája szerzett egyszerre két hangszerésznél készült hegedűt, citeráját hangszerész barátja készítette ajándékba, mandolinját pedig örökbérleti szerződés alapján használja. Azt javasolja, hogy aki zenélni kezd, annak első hangszere legyen nagyon jó, hiszen eleinte elég az "ujjukkal" megküzdeniük, nem pedig a hangszer esetleges hibáira is figyelni. A hegedű kiválasztásánál csak a hangszerek kitartó végigpróbálgatása segít, nagyon jó darabra is rábukkanhatunk, ha türelmesek vagyunk.
Bese Botond dudás, Tumbász Márton hegedűs és brácsás felesége
Autentikus népzenét már
kevesebbet hallgat, inkább annak feldolgozott változatait, de nem világzenét
(!), a rockhoz való viszonya viszont semmit nem változott. Ennek következtében
dudás barátja, Bese Botond, 2005-ben meghívta a stílusában népzenei elemeket
sem nélkülöző Romantikus Erőszak nevű zenekarba, amelynek 2006 óta megjelent
albumain Tumbász Márton állandó vendég. Ez a megnyilvánulás lehetőséget adott
számára, hogy játékát szélesebb tömegek is megismerjék. Azóta közreműködött
Szakács Gábor-Friedrich Klára szerzőpáros két történelmi zeneművén is, legutóbb
a Rákóczi él című rock-régizene lemezükön, ahol mindhárom hangszerét
megszólaltatta. 2007-ben a Romantikus Erőszak alapító/vezetője, Sziva Balázs
hívta meg az egyébként metál zenét játszó Moby Dick tagjaiból alakult Hungaricába.
Velük először az Ide születtem című nótában játszott, aminek igazi
múzsája, ihletője szerinte egyik korábbi miniszterelnökünk lehetett, akinek
közismert szavajárása szerint "el lehet innen menni".
Újabban a történelmi rock
műfajú H-599 csapatának megszólalását színesíti és játszik a zenekar nyáron
megjelent Kitekintés című lemezén és már boltokban van a Hungarica
Nincs más föld, nincs más ég című új albuma is, ahol újabb nótában
szerepel.
Tumbász Márton reményteljes
fiatal zenész, aki részben Ökrös Csaba és ifjú Csoóri Sándor népzenéje, részben
a rock klasszikusainak nyomán gépek uralta világunkban is az igazi zenének
szerezhet újabb barátokat.
Tudósítónktól
Arany Tarsoly 2009. november/december
|
|
Kettős
pályán
|
|
|