|
|
A hun harc művésze
|
|
Koppány, a szabadságvágy jelképe |
Nagy munkára vállalkozik, aki Koppány életét szeretné a nyilvánosság elé tárni, mivel rendkívül kevés a megbízható adat. Maurer Teodóra és Onody Gyula mégis megtette.
A Koppány
- Somogy hercege című kötet két szerzője nem most találkozott először,
hiszen már a gimnáziumban is osztálytársak voltak. Kapcsolatukat a tavalyi
osztálytalálkozó elevenítette fel, amit erősített, hogy érdeklődésük az elmúlt
évtizedekben hasonló irányba mozdult. Teodóra német szakos tanár, majd könyvtáros
lett, míg Gyula, a balatonszabadi polgárinfo szerkesztője évek óta bújja a
magyar őstörténettel kapcsolatos könyveket. Ráadásul mindketten Somogyországban
élnek, és ettől kezdve egyenes út vezetett Koppány életének bemutatásához.
A gondok már az első lépéseknél kezdődtek.
- Amikor
a lexikont a kezembe vettem hiányos adataival, benne a születési hely*?, meghalt*?
tisztázatlanságával, amely csupán a felnégyelést emelte ki, bizony kevésnek
tűnt egy kötethez. Könyvtárosi tevékenységem azonban lehetőséget adott a kutatásra,
és ennek során egyre szebb irodalmi szemelvényekre, izgalmasabb történelmi
részletekre bukkantam - emlékezik a kezdetekre Maurer Teodóra, a Somogy
Megyei Honismereti Egyesület tagja. Az alapvető bizonytalanság tehát már Koppány
születése és halála körül jelentkezett. A számításánál István feltételezett
születését (970-es évek végén), valamint megkeresztelését (994) vették alapul.
Ez utóbbi Koppány esetében 973, míg a párhuzamot figyelembe véve születése
959-re tehető, amihez a szerzők várják a szakemberek észrevételeit.
- Halálának
körülményei legalább ennyire tisztázatlanok. A Képes Krónika, amely a harci
eseményeket csatajelenetekkel ábrázolja, ezt éppen Koppány esetében mellőzi.
Csupán néhány harcos veszi körül a térdelő, hátrakötözött kezű személyt, akit
épp lefejeznek. Nem véletlenül él a feltételezés, hogy vagy önszántából ment
Veszprémbe, hogy Géza fejedelem halála után az utódlást megbeszélje, vagy
oda hívták, majd megölték - foglalja össze a kételyeket Onody Gyula.
Bárhogy is
történt, mindenképp a szeretet könyvének nevezi a kiadványt. Amellett, hogy
szerzőtársával igyekeztek igazságot szolgáltatni a hivatalosan mind a mai
napig bűnösnek kikiáltott Koppánynak, szándékuk szerint egyértelműen a Koppány-István
vita tompítására törekedtek. Vigyáztak, hogy maguk ne politizálják át a gondolatkört,
ne alkossanak megkérdőjelezhetetlen véleményt, inkább élő és már elhunyt történészek
(többek között László Gyula), régészek, nyelvészek gondolatait bemutatva az
olvasóra bízzák a következtetést.
Felkerestek
a főhős személyéhez kapcsolódó Árpád-kori településeket is, köztük Andocsot,
Somogyvárat. Ennek során bizonyosodott be, hogy Koppány szellemiségét és meghatározó
történelmi szerepét az évszázadoknak sem sikerült elhomályosítani, mivel több
helység vallja magáénak a néhai nagyurat. Törökkoppány lakói mindennapjaikban
még a névhez ragasztott jelzőt is elhagyják.
Hogy a kötet lehetőleg minden korosztályhoz szóljon, Teodóra a Képes Krónikától
az imán, mesén, mondán, legendán, drámán keresztül minden rendelkezésre álló
műfajt bevont a szerkesztésbe.
Előrelátását
igazolja, hogy amikor a somogyvári Szentesica forrásnál lévők értesültek tőlük,
hogy milyen könyv készül, azonnal meghívták a két szerzőt, hogy gyerekeknek
is tartsanak előadást a témáról, akik azt érdeklődéssel végig is hallgatták.
Nem kevésbé
örvendetes, hogy az Előszót Móring József Attila, a Fidesz-KDNP országgyűlési
képviselője, Somogyvár polgármestere írta hiánypótlónak nevezve a kötetet.
És hogy mit jelenthet Koppány, arra Onody Gyula így válaszolt: A magyar
szabadságvágyat jelképezi.
Szakács Gábor
Fénykép: Szmolnik János
Magyar Demokrata
2012/49.
|
|
A hun harc művésze
|
|
|