|
|
Mi
az igazság Visokoban?
|
|
Mi az igazság Visokoban? |
Az utóbbi hónapokban piramiskutatási
láz kerítette hatalmába Magyarország lakosságának egy részét. Az ókor hét csodája
közé sorolt egyiptomi piramisok, valamint későbbinek számító mexikói társaik
mai napig rejtélyes eredetük miatt mindig is az érdeklődés középpontjában álltak,
a boszniai Visokoban 2005 őszén elkezdődött ásatások azonban minden korábbinál
fokozottabban fordították feléjük a figyelmet. A vélemények olyan vadhajtásokat
eredményeztek, hogy egyesek a bosnyák piramisok korát is tudni vélték, építőiben
pedig a magyarokra ismertek. Tették ezt széles körben terjesztett körleveleiken
olyan ellentmondást nem tűrő határozottsággal, mintha kortársként jelen lettek
volna a több ezer évvel ezelőtti eseményeknél.
A tatárlakai korong jele a Ravne alagút kövén |
Mint a helyszínt nyolcszor
felkereső rovásíráskutató, és a feltárást vezető Semir Osmanagiccal barátinak
is mondható viszonyban álló személy, ezúttal kizárólag a tényekről szeretném
tájékoztatni az érdeklődőket.
Noha bizonyos elméletek
szerint az egyiptomi piramisokat is magyarok építették, erre legalább annyira
nincs bizonyíték, mint visokoi társaik esetében. A magyarság ősiségét mondáink
visszavezetik ugyan a világ teremtéséig, de a tudomány jelenlegi(!) állása szerint
az európai történelem legfeljebb a keltákat, szkítákat képes legősibbekként
nevesíteni. A még korábbi, 30 000 - 40 000 éves Szeleta és Istállőskői barlangleletek
(tökéletes, kőből pattintott lándzsa- és nyílhegyek) alapján a Kárpát-medencében
élőket gravettieknek nevezte el a tudomány, erről bővebben Gáboriné Csánk Vera
Az ősember Magyarországon című könyvében olvashattunk többek között.
E korszak magyarsághoz kapcsolható vonatkozásait Friedrich Klára írta le 1997-ben
megjelent Roga koronája című munkájában.
A kép tehát árnyaltabb,
ugyanakkor mégis csak feltűnik rajta valamilyen, a magyarsággal rokon elődnép,
de erről később!
Osmanagic a vele készített beszélgetésemben elmondta, nem tudják, hogy kik, mikor, hogyan és mi célból építették a bosnyák piramisokat, de - többek között - az írásjelek mindenképp emberi beavatkozást sejttetnek. Bár ő is a piramis szót használta, a 2008 augusztusában Sarajevoban e témával kapcsolatban megszervezett nemzetközi tudóstanácskozás hivatalosan a pyramid hill (piramisdomb) megnevezésnél maradt. A piramis szó tartalmi meghatározása addig csak a természet által kialakított vagy ember által épített piramisokat ismert, a világ tehát egyelőre egyetlen köztesmegoldással szembesült, a visokoival. Mivel itt egyik változatot sem sikerült minden kétséget kizáróan bebizonyítani, a résztvevők abban maradtak, hogy feltételezéseik szerint a természet által létrehozott alakzatot az ember épített piramissá, pontosabban piramis alakú dombbá (heggyé?). Ennél közelebb nem jutottak az igazsághoz az egymástól eltérő álláspontok.
Balra: a tatárlakai korong |
És ekkor kaptak óriási jelentőséget
- ahogy Osmanagic nevezi - a Boszniai Piramisok Völgyében talált jelek, szerinte
jelképek (symbols). Ő maga nem ismerte ezeket a jeleket, egy brazil íráskutató
ismerőse azonban a franciaországi Glozelben talált kövek jeleivel, betűivel
állapított meg hasonlóságot és jellemezte azokat emberi beavatkozásként. Ebben
igaza volt, hiszen a glozeli rovásjeleket Friedrich Klára is bemutatta mind
2003-ban, mind 2005-ben megjelent könyveinkben és megállapította kapcsolatukat
a magyar rovásírással. Amiről viszont a brazil Paolo Stekel nem tudott vagy
nem akart tudni, az a Kárpát-medencéből elterjedt, újkőkori (neolitikum) Tordos-Vinca
műveltség, márpedig ennek írásjeleivel is érdemes lett volna összevetnie a visokoi
betűket. És ez a lényeg. Az említett, a világ első régésznője, az erdélyi születésű
Torma Zsófia által az 1870-es években feltárt műveltséghez tartozik a tatárlakai
lelet együttes. Sírleletről lévén szó, a képírást és rovásjeleket is tartalmazó
agyag korong, valamint a két táblácska mellett talált csont, kagyló és más szerves
anyag maradványokról C14-es radiokarbon vizsgálatokkal megállapították, hogy
7 500-8 200 évesek. Nincs kizárva, hogy az írásjeles agyagtárgyakat az elhunyt
számára készítették, tehát egyidősek a szerves maradványokkal.
Feleségemmel, Friedrich Klára rovásíráskutatóval többszöri visokoi utunkon a röviden székely-magyarnak (de sohasem csak magyarnak) nevezhető rovás ábécé 39 betűjéből 21-et minden kétséget kizáróan azonosítottunk a piramishegyeken (az ötből eddig kettőn folyt feltárás), sőt a tatárlakai korong jobb alsó sarkában lévő, megfeszített íjra helyezett, nyílvessző szerű D és Ny összerovást is felismertük.
A 35 000 éves fadarab |
Ekkor jelent meg számunkra
a fentebb már jelzett, 'árnyalt képen' a magyarral rokon, egyelőre megnevezhetetlen
elődnép. A felismerést angol nyelvű tanulmányban elküldtük Osmanagicnak, aki
Klárit a sarajevoi tanácskozás egyik alelnökeként hívta meg. Mivel személyesen
nem tudott jelen lenni, angol nyelvű előadásban én ismertettem megállapításunkat,
aminek lényege a következő:
A visokoi piramishegyek
és a Kárpát-medencei Tordos-Vinca műveltség írásjelei a nagyfokú azonosság és
átfedés miatt ugyanannak a népcsoportnak a keze nyomát sejttetik. Ezt az írásműveltséget
mind a mai napig legelterjedtebb módon és a hétköznapi életben is legnagyobb
számban a magyarok használják. Ennek ellenére az írásjelekből bármely nyelven
értelmezhető szöveg egyelőre nem olvasható ki (magyarul sem), mert nem ismerjük
az adott nép korabeli szókincsét. Hogy mégis akad, aki ezeket olvasni véli,
azt elég merésznek tartom.
Még valami. A Nap piramishoz
(Visocica) vezető alagútban - és nem a piramisdombban - talált fadarab korát
ugyancsak a C14-es vizsgálattal 31-35 000 évesként határozták meg. Ez azonban
nem a piramisdomb és nem is a benne lévő írásjelek kora, hiszen a fadarab akár
10 000 évig is lehetett az alagúton kívül és csak azután került oda.
Tisztelettel kérem a magyarság érdekében munkálkodó minden jó akaratú nemzettársamat, hogy állításként csak akkor fogalmazzon meg a fentiektől eltérő álláspontot, ha tudományos kutatásokkal bizonyítani tudja, ellenkező esetben nevetségessé teszi a magyarságot.
Feltételes módban természetesen
mindenki azt mondhat, amit jónak lát. Magam már annak is hihetetlenül örülök,
hogy az általunk használt Tordos-Vinca műveltség jelei nagy számban megtalálhatók
a bosnyák piramishegyeken, és ezt egyetlen más nép nem mondhatja el magáról
rajtunk kívül. Egyelőre erre legyünk büszkék!
Szakács Gábor
Honlevél 2009 augusztus
|
|
Mi
az igazság Visokoban?
|
|
|