|
|
Rocklegendák
örök csarnoka
|
|
Rocklegendák örök csarnoka |
Sok mindent lezárt 2016 a pop/rock világában, hisz a néhány évtizeddel ezelőtti sztárok közül sokaknak ez az év jelentette a végső búcsút. A hatvanas, hetvenes évek meghatározó személyiségei idős korukban is aktívak, sikeresek maradtak, ám egyre többüket hívják a "földöntúli zenekarba".
George Martin hivatalosan
csak a Beatles producere volt, ám hogy tevékenysége ennél lényegesen művészibb
volt, bizonyítja, hogy a műfaj felvirágoztatásáért a lovagi címet is elnyerte.
A klasszikus képzettségű Martin oboázott, zongorázott, szimfonikusokat vezényelt.
Dolgozott a BBC zenei osztályán, és az EMI lemezkiadónál is, amikor 1962-ben
a Beatles menedzsere, Brian Epstein megmutatta neki a fiúk Decca kiadónál készült,
de ott elutasított felvételeit. Bár az együttes nem, McCartney és Lennon többszólamú
éneke viszont megfogta, ezért személyes találkozás nélkül szerződtette a zenekart.
Zenei jártassága átsegítette a Beatlest a kezdeti hangszerelési és lemezfelvételi
problémákon. Ettől kezdve dalaikat összhangzását ő tette sokszínűbbé, sőt a
kezdeti dalok orgona-, zongora részeit is feljátszotta. Ráérzését tanúsítja,
hogy miután 1962. november 26-án felvették a Please Please Me
című szerzeményt, csak annyit szólt a fiúkhoz: "Uraim, elkészítették
első No.1. lemezüket." És igaza lett. Tanácsai
sikert hoztak, Paul vonakodása ellenére ő javasolta a Yesterday vonós négyesét
- még vezényelte is -, valamint a Penny Lane trombitabejátszását. Bár
kapcsolatuk az utolsó, Abbey Road című album előtt megszakadt, a zenekar
oly sokat köszönhetett neki, hogy 2016-ban éppen McCartney írta, Martin volt
a Beatles ötödik tagja.
Tehetségét más hírességek,
így Neil Sedeka, Jeff Beck, John Mc Laughlin, a Dire Straits felvételeinek zenei
rendezőjeként is kamatoztatta, tanácsokkal látta el Elton Johnt a Diana
hercegnő halálára írt Candle In The Wind című búcsúztató dalánál. Ő szerezte
a a James Bond-filmek "Élni és élni hagyni" zenéjét is. Szintén
magas kort ért meg az ausztrál menedzser, zenei rendező Robert Stigwood.
1955-ben költözött Angliába, ahol, eleinte egy intézetben tanított tizenéves
fiúkat. Amikor találkozott a Stephen Komlosy nevű, magyar származású
üzletemberrel, megalapította a lemezkiadással is foglalkozó Robert Stigwood
Associates céget. 1961-ben már a rangos EMI kiadó elnökével kötött produceri
szerződést, majd popkoncert-szervezői oldaláról is bemutatkozott. Üzletileg
korszakos újítása volt, hogy míg a korabeli brit előadók a már sikeres amerikai
számokat dolgozták fel, ő már akkor megjelentette előadóival az általa kiválasztott
amerikai dalokat, mielőtt még azok Amerikában befutottak volna.
1965-től olyan koncertkörutakat
szervezett, amelyekben több sikervárományos előadót léptetett fel. Ezeken az
úgynevezett packagetoursokon tűnt ki a Graham Bond Organisation, amelynek főszereplői
Jack Bruce és Ginger Baker voltak, a későbbi Cream együttes alapítói.
Stigwood krimibe illő jelenetnek is szenvedő alanya volt: egy amerikai menedzser,
Don Arden, akinek több szerződött zenekarát is elhalászta, üzletinek
ígért megbeszélésen biztonsági embereivel pár percig kilógattatta a negyedik
emeleten tárgyalószobájának ablakából. 1966-ban
az újonnan alakult Cream menedzsereként segítette amerikai áttörésüket, az egymással
állandóan békétlen, sőt szó szerint verekedő Jack és Ginger ellentéte három
év után véget vetett az együttműködésnek.
Stigwood következő nagy
dobása a Bee Gees szerződtetése és befuttatása volt, de szerepet vállalt a Blind
Faith együttes, Mick Jagger, Rod Stewart, David Bowie, Eric Clapton pályafutásában
is. Igazán ismertté azonban a musical- és filmproduceri munkássága tette: színpadra
vitte a Hair, a Saturday Night Fever és a Grease című musicaleket,
elkészítette a Jesus Christ Superstar és a Who együttes Tommy című lemezének
filmváltozatát. Csupán a Beatles Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club
Band lemezéből forgatott filmje lett bukás, későbbi sikerei azonban még
ezt feledtetni tudták. Az általa gyártott és Madonna főszereplésével
készült Evita című film 1997-ben Arany Globe Díjat kapott. Robert Stigwood
nyolcvankettedik évében, 2016 első napjaiban hunyt el.
Amikor a Rolling Stones
és a Yardbirds együttesekről beszélnek, alig esik szó arról az emberről, aki
pályafutásukat elindította. Márpedig az 1934-ben született filmes, menedzser,
dalszerző, zenei rendező Giorgio Gomelsky nélkül mindez aligha lett volna
lehetséges. Bár az Egyesült Államok Georgia államában látta meg a napvilágot,
1963-ban mégis Londonban nyitott zenés klubot, ahol a szárnyait bontogató Rolling
Stones lett a házi zenekar. Amikor egy újságíró rákérdezett a szórakozóhely
nevére, Giorgio azonnal rávágta az együttes koncertjeinek csúcsán ismételgetett
kórusrészletet: "Hey, crawdaddy!", ami folyami rákot jelent.
Ettől kezdve The Crawdaddy néven lett számos későbbi híresség pályafutásának
kiinduló helyszíne. Amikor a Stones már elindult a világhír felé vezető úton,
helyét a klubban a Yardbirds vette át, melynek hathúros hangszerét akkor még
Eric Clapton tartotta kezében. Amikor 1967 elején ez a társulat is szétszéledt
utolsó gitárosa, Jimmy Page a Led Zeppelin szervezésébe kezdett.
Gomelsky lemezkiadót is
alapított, amelyhez tartozott többek között az énekesnő July Driscoll,
az orgonista Brian Auger, a gitáros Jeff Beck, a szaxofonos-énekes
Graham Bond, a gitáros-énekes Alexis Corner. 1970-ben már olyan
progresszív és jazz-rock együtteseket karolt fel, mint a Soft Machine, a Gong,
a Magma. A '80-as években már inkább lemezlovasként dolgozott főleg afrikai
és kísérletező jazzfelvételeket bemutatva, miközben az avantgard zenei vonalat
is népszerűsítette. Pályafutásának daganatos betegség vetett véget szintén 2016
januárjában.
Sajátos életutat járt be
a Montreálban született Leonard Cohen. Ismertségét tekintve énekes, gitáros,
de egyúttal dalszerző, író, költő is volt. Jelentős előrelépést jelentett számára,
hogy 1970-ben ott lehetett a korszakos Isle of Wight fesztiválon, nevét végül
a Songs of Love and Hate című lemezalbuma tette világszerte ismertté.
Tevékenysége elismerését jelentette, amikor a londoni Royal Albert Hall színpadára
léphetett, ezért is volt meglepő elhatározása, hogy éppen ezt követően vonult
vissza két évre a koncertezéstől. Híve azonban nem felejtették el és 1990-ben
beemelték a kanadai Hírességek Csarnokába.
Nyíltan hirdette, hogy sem
a jobb-, sem a baloldali politikához nem tartozik, mindenkit reményre, kitartásra
buzdított. Sajátos szemléletére jellemző, hogy bár egy buddhista szerzetes segítőjéül
szegődött, mielőtt őt magát is zen buddhistává avatták, zsidóságát is megtartotta,
miközben fokozott szeretettel fordult Jézus felé: "I'm very fond of
Jesus Christ" - nyilatkozta. Legismertebb szerzeményei közé tartozik
az 1984-ben írt Hallelujah, amely azóta a leggyakrabban előadott dalok
egyike Amerikában. 2016 októberében, nyolcvankét éves korában ragadta el a rák,
előtte
három héttel jelent meg utolsó, You Want It Darker című lemeze.
Sajátosan történt Paul
Kantner gitáros és Signe Anderson dzsez-folk énekesnő távozása a földi világból.
Mindketten az amerikai hippikorszakot meghatározó Jefferson Airplane zenekar
alapítói voltak. Pault már iskolás korában érdekelte a science fiction irodalom,
meghatározta életútját, az együttesben írt saját szerzeményeiben is gyakran
ez a világ köszönt vissza.
Nem sokáig zenéltek együtt, mert férjétől születendő gyermeke nyugodt nevelése
érdekében Signe bejelentette kilépését a zenekarból. Társai az akkoriban rangos,
azóta lakóházzá átépített San Francisco-i Winterland Ballroomban ötven éve,
1966. október 15-én közös koncerttel búcsúztak tőle. A mikrofont Grace Slick
vette át, a társulat pedig 1974-től Jefferson Starship néven működött tovább.
Kantner mindvégig az együttes
vezetője, szerzője maradt, ám egészségét a szabados életvitel, főleg a kábítószerek
használata súlyosan károsította. 1980-ban agyvérzése volt, végül 2016. március
17-én szívroham, míg Signet ugyanaznap (!) az erős dohányzás okozta tüdőbaj
vitte el.
Időről időre felröppent
a hír, hogy Ritchie Blackmore a klasszikus felállásban éleszti fel haló
poraiból Rainbow nevű zenekarát. A lelkes hangok akkor kezdtek csitulni, amikor
néhány éve autóbalesetben elhunyt a dobos, Cozy Powell. A kétkedés csak
fokozódott, amikor Ronnie James Dio énekest vitte el a gyilkos kór. 2016
januárjában pedig a zenekar híveinek végleg fel kellett adniuk a reményt, hiszen
már a basszusos Jimmy Bain is a mennyei szivárványra lépett. Saját zenekarával
vendégként a Def Leppard együttes hajóján készült fellépni, amikor a színpad
előtt összegyűlt tömeget megrázó bejelentés fogadta: a zenész elhunyt. Tüdőpanaszairól
már tudtak, a rákot azonban csak ekkor jelentették be.
Az elmúlt tizenkét hónap tragédiái mégis inkább azokra hívják fel a figyelmet,
akikre hosszú és értékes pályafutásuk kapcsán méltán fognak emlékezni a pop/rock
barátai.
Szakács Gábor
Magyar Demokrata 2017. január 4.
|
|
Rocklegendák
örök csarnoka
|
|
|