|
|
Sípoktól
a billentyűs hangszerekig
|
|
Sípoktól a billentyűs hangszerekig |
A sípok kezelése nagyon egyszerűnek tűnik, azonban ezek az ősi hangszerek is szakavatott kézben szólalnak meg igazán. Hogy miért, azt az alábbiakban igyekszünk megvilágítani.
Lévai Péter kezében a
görbekürttel (crumhorn)
Ha sípoló hangot akarunk
hallani, akkor elég a természet hangjaira figyelnünk. A furulyázó akácot azzal
a tulajdonsággal áldotta meg a jó Isten, hogy termését úgy lyuggatta át, hogy
az áthatoló szél szinte orgona szerű hangokat csal ki belőle. Elhagyatott tájakon,
bizony kísérteties tud lenni! Ha üveg nyakára, lyukas kulcsra fújunk megfelelő
szögben, az általunk keltett levegő örvénylése is hangot ad. Még egyszerűbben
ez úgy történhet, ha fűszálat teszünk a kezünk közé és "rákukorékolunk".
Lényegében ugyanezt teszi a trombitás is, aki összeszorított ajkát rezegteti
és ezt a hangot csőbe vezetve hozza létre a trombitahangot.
- A sípok készítése ősidőkre
nyúlik vissza. Olvastam, hogy a Kárpát-medencei istállóskői barlangban találták
az emberiség legrégibb fúvós hangszerét, egy olyan csontból készült furulyát,
ami 30.000 évvel ezelőtt készülhetett. A ma is használt legegyszerűbb síp a
tilinkó, még játszónyílás sincs rajta, csupán egy két végén furatos "csőből"
áll. A következő lépést a két oldalán különböző lyukszámú és hangterjedelmű
népi furulyák jelentették. Értékelhető minőségi változást a nádfúvókás hangszerek
jelentették, amelyeknél két nád lapocskát egymáshoz fordítva, a közéjük fújt
levegő hangját vezetjük a csőbe. Ezek közé tartozik a crumhorn, aminek magyar
neve csak fordításban létezik: görbekürt. Ezekkel azonban akkordot nem lehet
lefogni - tájékoztat a Kecskés régizene együttes sípos muzsikusa, Lévai
Péter.
Szerinte a legnagyobb "küzdelmet"
a hangképző náddal folytatja a zenész. Folyamatosan figyelni kell az állapotát,
ugyanis öregedő állapotában egyre rendszeresebben kell áztatni, hogy el ne törjön.
Pótlása nem egyszerű, hiszen alapanyagként nem használható dunai, balatoni,
hanem csak Földközi-tenger környéki nád, amit aztán nagy szakértelemmel kell
elkészíteni.
A bőröndjében lévő reneszánsz,
illetve barokk hangszerek akkor érték el tetőpontjukat, amikor a szoprán, tenor,
alt, basszus emberi hangok is kórussá álltak össze. Amikor ez megtörtént, megjelent
az orgona is, ami egyesítette ezeket a hangszereket. Az orgonák regiszterein
napjainkban is gyakran olvashatók a flöte, crumhorn, dulzián, gemshorn, cornamusa,
bombard, stb. feliratok, amelyek az annak idején kórusként megszólalt hangszereket
jelentik. Közülük Magyarországon leggyakrabban a töröksíp fordul elő, amit egyes
vélemények szerint töreg síp, teregető síp, tárogató síp néven is nevezték.
- A korai nagy keleti
birodalmakban, így a Perzsában, a Sumérban a síp mindig ismert volt. Az itt
látható reneszánsz és barokk hangszerektől többek között az különböztette meg,
hogy nem voltak ennyire finoman egymáshoz hangolva, hangerőben összeigazítva,
mert náluk a hangos és a halk hangok teljesen egyszerre szólhattak. Ami
a sípok hangjegyírását illeti, hivatkozhatunk arra a tankönyvre, amelyik a görög
Seikilos sírfeliratot idézi. Mivel ezt "Halandó vigadj!" szöveggel
énekeljük a Kecskés együttes ókori műsorában, feltételezhető, hogy a hangjegyírás
több ezer éves is lehet
- hívja fel a figyelmet a múlt zenéi örökségére az ismert zenész.
A furulyaszerű, lyukakkal
megszólaltatható hangszerek megtanulása egyszerű, a legmélyebb hangot az összes
lyuk befogásával, a legmagasabbat az összes elengedésével képezik. Mivel nálunk
nincs hivatalos régizene oktatás, előbb azokat a tanszakokat kell elvégezni,
amelyekből iskolát indítanak, oboát, fagottot, kürtöt és az így megszerzett
tudást lehet átvinni ezekre a régebbi hangszerekre. Lévai Péter ezt már évtizedekben
méri. Hogy melyiken játszott, attól is függött, hogy melyikhez jutott hozzá
és mire volt szükség az adott zenekarban. A Kecskés együttes tagjaként többek
között az 1848/49-es szabadságharc, a kuruc kor, Hunyadi Mátyás, Balassi Bálint
zeneköltészetét elevenítette fel, de játszott az Attila ifjúsága, Pogány imák
és a Rákóczi él történelmi zenemű lemezeken is.
- Főiskolás koromig nem
találkoztam ezekkel a hangszerekkel, de amikor meghallottam a hangzásvilágukat,
egyszerűen beléjük szerettem. Hála Istennek nálunk is kaphatók, igaz drága pénzért,
mert főleg külföldi manufaktúrákban készülnek. Angliában félkész hangszereket
is gyártanak, hogy olcsóbb legyen a diákok számára, ha maguk rakják össze. Én
hangszerésszel csináltattam, hogy tökéletesek legyenek, ennek ismerete az erdélyieknél
apáról fiúra szálló mesterség - meséli el találkozását a sípok világával
Lévai Péter.
Ismeretei ennél lényegesen
szerteágazóbbak, hét szakmája van. Gépjármű technikumot végzett, ami gépkocsivezetői,
műszaki rajzolói, technikusi, autószerelői képesítést adott. A zenei általánosban
és a konzervatóriumban szerzett tudását a Tanárképző Főiskolán kamatoztatta,
ahol szolfézs-, általános iskolai ének- és hangszeres, valamint fagott zenetanár
diplomát szerzett, kötelező második hangszerkén zongorázni is megtanult. Így
vezetett útja a sípoktól a billentyűs hangszerekig.
Szakács Gábor
Arany Tarsoly 2008. december
|
|
Sípoktól
a billentyűs hangszerekig
|
|
|